Stand interne

Pagina 1 van 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Stand interne

Bericht  naj-rsc op zo 27 dec 2009, 21:10

Kan iemand mij trouwens eens uitleggen hoe ik de stand horizontaal gezien lezen moet?

Stefan Bekker 628,5 70 11 6 2 1
Dimitri Kudinov 578,83 69 12 7 1 2
Audry Burer 550,67 68 11 6 0 3

naj-rsc

Aantal berichten : 18
Punten : 28
Registration date : 17-02-09
Leeftijd : 63

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Stand interne

Bericht  brilsmurf op zo 27 dec 2009, 22:37

Dit is een systeem om te berekenen wie het meeste recht heeft om eerste te staan. Ik zal het even uitleggen:

Het eerste getal, de 628.5, staat voor het aantal punten dat de persoon heeft. Stefan heeft de meeste punten behaald en staat dus eerste.

Het tweede getal staat voor het aantal punten dat iemand waard is. Als iemand dus van Stefan wint, krijgt deze persoon dus 70 punten. Bij een gelijkspel krijgt deze persoon er 35 (50%). Er wordt hier van uit gegaan dat degenen die hoog staan, ook beter kunnen schaken en het dus logisch is dat de mensen die van hooggeplaatste mensen winnen, meer punten krijgen.

Het derde getal, 11, staat voor het aantal wedstrijden wat iemand heeft gespeeld in het seizoen in de interne competitie. In Stefan's geval heeft hij er dus 11 gespeeld. Dit is niet het maximum aantal gespeelde wedstrijden, aangezien Dimitri er bijvoorbeeld 12 heeft.

Het vierde getal, 6, staat voor het aantal gewonnen wedstrijden.
Het vijfde getal, 2, voor het aantaal remises.
Het zesde getal, 1, voor het aantal verloren partijen.

Nu zie je natuurlijk iets grappigs. 6+2+1 is ongelijk aan 11. Aangezien er bij de andere twee personen ook 2 wedstrijden ontbreken, denk ik dat hiermee wordt aangegeven dat deze persoon heeft meegedaan aan de rapidavonden. Hier kan ook een andere uitleg voor zijn, maar normaliter zou deze '11' gelijk moeten zijn aan de som van de laatste drie getallen.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden. Smile

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 28 dec 2009, 01:23

Waarschijnlijk is het 11, omdat ik 2 keer was verhinderd voor zowel de beker als een avondje als non playing bierdrinker met het 2e, beide keren staan onder het kopje extern vermeld.. maar extern telt hij wel mee bij de partijen.. Anders weet ik ook niet wat het is Wink

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op ma 28 dec 2009, 11:42

Bekkertje schreef:Waarschijnlijk is het 11, omdat ik 2 keer was verhinderd voor zowel de beker als een avondje als non playing bierdrinker met het 2e, beide keren staan onder het kopje extern vermeld.. maar extern telt hij wel mee bij de partijen.. Anders weet ik ook niet wat het is Wink
Ik was 12x non-playing bierdrinker....
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 28 dec 2009, 17:57

Haha, ik wil je nog wel in de lijst zetten hoor Mike, geen probleem ^^

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  naj-rsc op zo 03 jan 2010, 16:06

Wel Stefan, als iemand het zou moeten weten ben jij dat toch (als wedstrijdleider)? Externe wedstrijden die meetellen voor de interne worden ook meegenomen bij het aantal gew/rem/verl lijkt mij dan.
Kortom, wellicht is het zinvol om eens een uiteenzetting te geven over wat telt wel/niet mee, hoe wordt omgegaan met niet afzeggers, enz.

naj-rsc

Aantal berichten : 18
Punten : 28
Registration date : 17-02-09
Leeftijd : 63

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op zo 03 jan 2010, 17:11

Ja je kunt de externe wedstrijden ook laten meetellen door gewoon een winstpartij te geven bij winst enz. Maar daar hebben we maar van afgezien, is heel erg lastig dus we geven gewoon 2/3 van je eigen punten als je extern speelt. Ik kan er wel een korte uitleg over geven hoe het allemaal precies zit op een donderdagavond..

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  brilsmurf op zo 03 jan 2010, 17:16

Als vereniging kun je er voor kiezen om de externe uitslagen te laten meetellen voor de interne competitie. Wij als Veenendaal hebben dit niet gedaan, omdat het effect kan hebben op wat spelers tijdens de externe en belangrijkere wedstrijden doen. Toch maar de remise pakken of doorspelen zodat je (kop)positie in de interne niet in gevaar komt? Aangezien de spelers die op een donderdagavond extern spelen 'beloond' worden met 66% van de punten die zij zelf waard zijn, zie ik geen reden om hier verandering in te brengen.

Alle partijen die men intern speelt tellen mee voor de interne stand. Externe partijen, Open Veenspartijen, rapid- en snelschaakpartijen tellen allemaal niet mee voor de interne competitie. Als iemand op tijd afzegt, mba, dat krijgt hij of zij 33% van de punten die hij/zij waard is. Als iemand zonder bericht afwezig is, zba, dan wordt deze persoon 'gestraft' doordat hij/zij geen punten krijgt.

Aan het begin van het jaar begin je met een lijst van spelers in de volgorde zoals dat vorig jaar was bij het einde van de competitie. Aangezien de spelers die het vorig jaar dan goed hadden gedaan in het voordeel zouden zijn, aka meer punten waard zijn, volgt er aan het einde van het jaar een correctie waar spelers nog een minimale hoeveelheid punten erbij krijgen of kunnen verliezen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Wink

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op ma 04 jan 2010, 08:11

Prima uitgelegd Brilsmurf, ik vind het zelf trouwens een prima en betrouwbaar systeem. santa
Als we in de toekomst met 5 teams op de zaterdag spelen wordt dit systeem nog
beter. Laughing
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op vr 26 feb 2010, 11:09

Gisteren was het weer spannend intern, Stefan speelde een vlekkeloze partij tegen Audry, hij won
en nam daarmee de koppositie weer over.
Gelukkig zitten Pim Dik en ikzelf vlak achter hem, dat moet hem toch een beetje zenuwachtig maken. Razz
Ook Audry, Dima en Joost en Leo doen natuurlijk nog volop mee.
Pim won verrassend van Dima, en is daarmee gelijk een gevaarlijke wildcard in de competitie.
We hopen natuurlijk dat Leo binnenkort weer terug komt, zodat hij een aantal lastige concurrenten
op gepaste wijze kan intomen. Laughing
Mescheriakov

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 26 feb 2010, 13:40

Ja ik opende een keertje met 1 g6, kwam daardoor in een draak met een paar tempi meer en de aanval ging erg hard, na afwikkeling had ik een pion meer, betere stukken en kon ik met 2 torens loper en paard opnieuw zijn koning opzoeken en dat kostte teveel materiaal voor Audry. Leuk potje. Pim speelde ook erg goed tegen Dima, mooi om te zien hoe Pim er weer een stuk tegenaan gooide om de koning open te breken. Joost had een vrij snelle mataanval tegen Rob Leer en Benno had ook een interessante pot tegen Bert. En hopelijk is Leo er weer snel bij ja...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op vr 05 maa 2010, 19:42

Het was een rustige en spannende avond gister, Joost was naar Rome gevlucht en Dima had een
time-out genomen, na mijn schrijven van vorige week had Boris mij gelijk als tegenstander
genoteerd, in een GrandPrix deden we allebei 1 domme zet, waarna ik het geluk had om deze te winnen.
Audry speelde tegen Jaap v. Beelen, haalde winst en neemt de koppositie weer over, ik hoop toch
echt op een Leo-Audry volgende week. Razz
Pim Dik speelde remise tegen Kees Capteins, het blijft spannend de komende weken. bounce

1.e4,c5 2.Pc3,d6 3.f4,e6 4.Pf3,Le7 Misschien ongebruikelijk tegen een GrandPrix. 5.Lb5+,Ld7 6.Ld7:,Dd7: 7.0-0,Pc6 8.d3,Ph6!? Met het idee om f5 te spelen, maar e6 wordt mischien zwak.
9.Ld2(d4 is agressiever),f5 10.a4,0-0 11.Pg5, d5? Te vroeg, wit kan nu Pe6: spelen met voordeel, Tad8 is beter.
Ik had dus een lucky escape. 12.ed5:,ed5: 13.Df3,Tad8 14.Pe2,Lf6 15.c3,e4 16.c4,a5 Met het idee om het paard op b4 te plaatsen.
17.h3,Tfe8 18.Tae1,Pb4 19.Lb4:?,ab4: Achteraf was Boris niet blij met deze zet, en hij had gelijk want via
veld e3 komt zwart nu binnen.
20.Pg3,g6 21.b3,Pf7 Dwingt tot paardafruil waarna mijn loper actief wordt.
22.Pf7:,Kf7: 23.Ph1,Te3 Zwart probeert zijn paard te mobiliseren maar krijgt daarvoor geen tijd meer.
24.Dd1,Tde8 25.g3,Kg7 26.Kg2,Dc6+ 27.Kf2,g5 28.fg5:,Lg5 29.Dh5,h6 30.Dd1,Te1:
Hierna is het geforceerd uit, in de partij volgde nog 31.Te1:,Te1: 32.De1:,Le3+ 33.Ke2,Dg2+34.Kd1,Db2
35.h4,Db3: 36.Ke2,Dc2+ 37.Kf1,Dh2.
Wel een beetje geluk gehad, want 11...., d5 is gewoon een erg domme zet.
Mescheriakov

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 05 maa 2010, 20:57

Ja was wel interessant potje, op het einde na dan :p Ik vond dat je wel lekker speelde in ieder geval, alleen d5 was dus een blunder inderdaad, ik was echter zo bezig met het zetten als Dh5 en Df3 dat ik in mijn ogen wel moest slaan op d5, maar pxe6 won inderdaad gelijk. Misschien gewoon wat meer open siciliaans bestuderen met wit en dan speel ik dat zoals gewoonlijk Smile

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op vr 05 maa 2010, 21:43

Bekkertje schreef:Ja was wel interessant potje, op het einde na dan :p Ik vond dat je wel lekker speelde in ieder geval, alleen d5 was dus een blunder inderdaad, ik was echter zo bezig met het zetten als Dh5 en Df3 dat ik in mijn ogen wel moest slaan op d5, maar pxe6 won inderdaad gelijk. Misschien gewoon wat meer open siciliaans bestuderen met wit en dan speel ik dat zoals gewoonlijk Smile

Gewoon wat ervaring mee opdoen herr Boris, na een zwart Ld7 is het thematisch dan wel met wit Lc4 (dus 6.Lc4 in deze partij)te doen, beslist geen lopers ruilen, waarna zwart moeilijk tot ..d5 komt.
Goed afgemaakt Benno. 2 leerzame momenten waar je het nog wat beter kon doen:
Bij gewonnen stelling is het vaak beter de bestaande pionformatie intact te laten, vandaar was 27..g5 niet de gelukkigste, je blijft natuurlijk goed staan, maar bijv. De6 was een stuk sterker. Geeft geen velden weg etc.
En i.p.v. automatisch 2x torens ruilen (op e1) was 1 zet eerder, na de 1e torenruil, Le3+ wel een hele mooie "finishing touch" geweest. Met snel mat en anders fors materiaalverlies. Geen kritiek dus van mijn kant, enkel opbouwend commentaar. Hoewel de stelling zoals jij het speelde natuurlijk ook gewonnen was.

Bekkertje moest dat paard op b4 niet pakken, dat ding lijkt daar wel leuk te staan maar doet niet echt veel en met die ruil geeft wit wel wat belangrijke zwarte veldjes weg. Die loper lijkt wellicht slecht maar valt mee denk ik, Pc1 was daar wellicht een mooi positioneel zetje!?

Laatst aangepast door Erik op vr 05 maa 2010, 22:16; in totaal 1 keer bewerkt

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 46

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 05 maa 2010, 22:12

Ja heb ik naar gekeken in de partij, ik kon me ook vaag herinneren dat hij ook naar c4 moest behalve als ie pc6 vroeg speelt. Maar dat is volgens mij bij het vroege g6 lg7 systeem. En 1 min nadat het voorbij was zei ik ook direct tegen Benno dat lxb4 de beslissende zet was, pc1 had ik wel bekeken, maar ik zag spoken bij bijvoorbeeld de zet te3. Leek allemaal erg gevaarlijk... Vandaar dus mijn slechte lxb4 Razz Ik moet ook maar een keer die dvd van deze opening bekijken Smile Zijn vet leerzaam...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op vr 19 maa 2010, 12:59

De opkomst was een beetje laag gisteravond, een man(vrouw) of twintig. Sad
Misschien kwam het door het voetballen, en het is natuurlijk een gemis dat zo weinig spelers van
het eerste en tweede team intern op de donderdag kunnen spelen.

Stefan speelde een spannende pot tegen Pim Dik,na het middenspel kwam Boris erg actief te staan en
dat koste Pim uiteindelijk een kwaliteit, in het eindspel van toren tegen loper met pionnen schoof Boris
het netjes uit.
Ikzelf speelde tegen Rob Leer, die zich verslikte met zwart in de caro-kann opening en zich al
vroeg gewonnen moest geven.
Verrassing van de avond was toch wel Riccus Goossens die Bert Duijker verschalkte en een mooie
overwinning behaalde.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Leo binnenkort weer terugkeerd, 23 maart mag het
gips eraf. Very Happy
Na al die weken schaakboeken te hebben gelezen verwacht ik een snelle come-back aan de top van onze zeeuwse "Karpov".
Mescheriakov

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 26 maa 2010, 12:10

Gister mijn eerste grandprix partij gespeeld na het kijken van de dvd, het was na 14 zetten over tegen Jan van Ham. Toch wel fijn als je meerdere dingen hebt met wit om te spelen... Benno speelde remise tegen Joost, nadat Joost een kwaliteit had gegeven en Benno een koningswandel begon. Ze vonden het uiteindelijk te riskant om op winst te spelen. Pim speelde een plusremise tegen Audry, een pion voor in een dubbeltoren eindspel. Alleen het was lastig om verder te komen. Draw dus...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op vr 26 maa 2010, 12:34

En, hoe vond je de DVD? Smile

én sinds kort:

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op vr 26 maa 2010, 12:38

Er schijnt ook net een nieuwe DVD van Shirov uit te zijn over de 6.Lg5 Najdorf, ben wel benieuwd of bepaalde varianten behandeld worden! Very Happy
zie deze chessbase pagina

én sinds kort:

Erik
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 26 maa 2010, 15:56

Leuke dvd, maar er worden wel een paar varianten weggelaten die wel prima speelbaar zijn voor zwart. Wel te lang om alles in 1 keer te onthouden, dus binnenkort nog maar een keertje kijken...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  vanEek op vr 02 apr 2010, 10:55

Bij de jeugd speelde Simon een hele sterke partij tegen Gerard B. Na zo'n 38 zetten stond Simon op +2.5 (Fritz). Helaas is het onder tijdsdruk mis gegaan toen beide nog zo'n 1,5 minuut op de klok hadden. Simon raakte een vrijpion kwijt door een verkeerde zet, 1 toren werd omgeruild, maar met zijn laatste toren kon hij de promotie van de vrijpion niet meer innen. Gerard zette Simon mat met nog maar 6 sec op zijn klok, Simon had nog 13 sec.

vanEek

Aantal berichten : 238
Punten : 327
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 02 apr 2010, 12:38

Zo te horen duurt het niet meer lang voordat Simon van deze toppers gaat winnen Very Happy

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Johan op vr 02 apr 2010, 15:11

Zou het em in de voorletter zitten? Very Happy
S. van Eek - S. Bekker 1-0
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 16 apr 2010, 01:21

Vanavond een leuk potje tegen leo gespeeld, er kwam een grandprix attack op het bord, en wat voor 1! Ik speelde zo'n beetje foutloos en lokte langzaam wat zwaktes uit in de zwarte stelling, waarna ik een gruwelijke koningsaanval kon inzetten met een stukoffer... Lekker potje, hopelijk vervolg ik dit potje door zaterdag een nog harder punt te pakken!
Very Happy

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  vanEek op vr 16 apr 2010, 09:07

Leuk die grandprix. Maar Leo speelde toch tegen Audrey ?

vanEek

Aantal berichten : 238
Punten : 327
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 1 van 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven