Stand interne

Pagina 11 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Volgende

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Re: Stand interne

Bericht  Bekkertje op vr 04 maa 2011, 19:06

Haha dat ene biertje maakt voor de denkwijze geen verschil denk ik.. Misschien dat ik anders iets langer had nagedacht. Maar je verdedigde het wel nauwkeurig denk ik. Toch zag ik wel het goede plan maar ik kwam 1 tempo te kort op het moment dat ik b5 speelde. Misschien had ik het nog even moeten voorbereiden, want ik denk wel dat wit vrij veel tijd heeft omdat de loper van zwart niet echt vrijheid heeft..

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op vr 04 maa 2011, 23:13

Bekkertje schreef:Ok Al, ik begrijp dus dat je na a4 kf7 wilt spelen en daarna g6. Maar dat gaat dus niet als wit op Kf7 eerst f5 speelt. Op iedere andere zet kan wit wel eerst b5 axb5 a5 spelen. Als je f5 zelf speelt na a4 dan speel je dus g4 en dan moet je slaan op g4. Wil je dan soms kf7 g6 spelen? Dan krijg je de volgende variant: a4 f5 g4 fxg4 fxg4 kf7 b5 axb5 a5 b4 lxb4 g6 hxg6 kxg6 f5. Als je nu Kg5 speelt verliest dit direct op Le7 schaak en a6/f6 loopt te hard door.. Hoe wil je dit verdedigen dan?

Ik doe donderdag wel een poging om het op de club te laten zien. In jouw variant met f5 als laatste zet moet je met zwart Kf6 spelen. Daarna volgt h6.
Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 46

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op za 05 maa 2011, 17:42

De pion staat al op h6. En na kf6 kan je dus je loper op c3 neerzetten en met je koning gaan wandelen ^^

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 07 maa 2011, 09:12

Bekkertje schreef:De pion staat al op h6. En na kf6 kan je dus je loper op c3 neerzetten en met je koning gaan wandelen ^^

Ik bedoel uiteraard h5 :-). Na schaak met Lc3 volgt Kg5. Daarna heb je volgens mij een geforceerde ruil met witte g-pion en zwarte h-pion.
Het plan van zwart daarna is om met K bij de f-pion te blijven. Wit zal in ieder geval f6 moeten spelen, anders raapt K de pion op.
Als wit vervolgens iets met de a-pion wil moet die door K worden ondersteund. Als K weg is van d2 kan wit niet eindeloos de f-pion met L blijven dekken, omdat zwart altijd d2 kan doen.
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op ma 07 maa 2011, 10:34

Al schreef:
Bekkertje schreef:De pion staat al op h6. En na kf6 kan je dus je loper op c3 neerzetten en met je koning gaan wandelen ^^

Ik bedoel uiteraard h5 :-). Na schaak met Lc3 volgt Kg5. Daarna heb je volgens mij een geforceerde ruil met witte g-pion en zwarte h-pion.
Het plan van zwart daarna is om met K bij de f-pion te blijven. Wit zal in ieder geval f6 moeten spelen, anders raapt K de pion op.
Als wit vervolgens iets met de a-pion wil moet die door K worden ondersteund. Als K weg is van d2 kan wit niet eindeloos de f-pion met L blijven dekken, omdat zwart altijd d2 kan doen.
Wordt wel erg verwarrend allemaal. Zei Stefan niet al een keer dat de witte pion op h5 stond ? En dat Al dus per abuis dacht dat die op h4 stond ?
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 07 maa 2011, 11:40

In de analyse van Stefan is de h-pion inderdaad al weg. Dan moet zwart alsnog Kg5 spelen en vervolgens op g4 nemen (die kan dan niet meer gedekt worden). Na f6 moet zwart de pion op d4 offeren om veld f7 af te dekken. We spelen donderdag op de club wel Very Happy .
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 07 maa 2011, 12:25

Al schreef:

Het probleem van deze variant voor zwart ligt hem denk ik dat wit gxh5 doet en daarna h6, dan kan de loper op d2 de pion blijven dekken en het promotieveld, dan kan de koning wel weer naar de a pion lopen...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 07 maa 2011, 12:59

Bekkertje schreef:Ok Al, ik begrijp dus dat je na a4 kf7 wilt spelen en daarna g6. Maar dat gaat dus niet als wit op Kf7 eerst f5 speelt. Op iedere andere zet kan wit wel eerst b5 axb5 a5 spelen. Als je f5 zelf speelt na a4 dan speel je dus g4 en dan moet je slaan op g4. Wil je dan soms kf7 g6 spelen? Dan krijg je de volgende variant: a4 f5 g4 fxg4 fxg4 kf7 b5 axb5 a5 b4 lxb4 g6 hxg6 kxg6 f5. Als je nu Kg5 speelt verliest dit direct op Le7 schaak en a6/f6 loopt te hard door.. Hoe wil je dit verdedigen dan?

In deze variant is de h-pion al weg (goede opmerking Osito). Na f5 volgt Kg5 en valt g4. Als f-pion doorloopt moet zwart de d4-pion opspelen om veld f7 te dekken. K is vanaf g5 met 1 zet bij veld f7. Je hebt volgens mij onvoldoende zetten om de a-pion te offeren om met de f-pion door te lopen en omgekeerd. Ik zit met een winstvariant voor wit eerder te denken aan het uitstellen van de zet f5 en meteen met K naar de a-pion te lopen.

Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 07 maa 2011, 13:23

Na f5 Kg5 komt Le7 schaak, wat speelt zwart hier? Kxg4 verliest nu direct op f6 d4 a6! en je kunt niet beide pionnen stoppen...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 07 maa 2011, 16:48

Bekkertje schreef:Na f5 Kg5 komt Le7 schaak, wat speelt zwart hier? Kxg4 verliest nu direct op f6 d4 a6! en je kunt niet beide pionnen stoppen...

Da's waar, dan moet zwart op f5+ met K naar f6.
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op ma 07 maa 2011, 17:00

Back to topic:
Is het teveel gevraagd ff een nieuwe stand/ uitslagen op de site te zetten?! Smile

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op ma 07 maa 2011, 17:03

Erik schreef:Back to topic:
Is het teveel gevraagd ff een nieuwe stand/ uitslagen op de site te zetten?! Smile

Dit kan ik verzekeren:

1. Dikkie (kampioen)

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op ma 07 maa 2011, 19:37

joost schreef:

Dit kan ik verzekeren:

1. Dikkie (kampioen)
Dikkie ? Wie is dat ?
Osito

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 07 maa 2011, 22:00

Osito schreef:
joost schreef:

Dit kan ik verzekeren:

1. Dikkie (kampioen)
Dikkie ? Wie is dat ?

Da's degene die we bijna altijd laten winnen omdat hij anders niet meer op de club wil komen Very Happy .
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op di 08 maa 2011, 15:27

Het staat er inmiddels op. Je staat bijna 200 punten voor, dus dat is wel gespeeld..

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op di 08 maa 2011, 15:41

Dat dacht ik al wel ongeveer, zijn inderdaad zo'n 3 punten voorsprong.

én sinds kort:

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op di 08 maa 2011, 16:24

Osito schreef:
joost schreef:

Dit kan ik verzekeren:

1. Dikkie (kampioen)
Dikkie ? Wie is dat ?

Sorry, sorry, ik bedoelde natuurlijk Dunnie Razz

joost

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op vr 18 maa 2011, 16:46

Dan mag de opening een beetje experimenteel zijn geweest, Rybka is erg tevreden over mijn winst op nr 1. Toch weer even een klein steuntje in de rug na wat slechte resultaten. Pe4 ipv Pg4 was, zoals Bekker zei, direct winnend, al is pg4 ook -3. Verder zeker een interessante opening. Pxh4 was idd een optie, al staat het nog steeds ongeveer gelijk na pf3 pxf3 dxf3, met loperpaar en open h-lijn.

joost

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op za 19 maa 2011, 09:35

joost schreef:Dan mag de opening een beetje experimenteel zijn geweest, Rybka is erg tevreden over mijn winst op nr 1. Toch weer even een klein steuntje in de rug na wat slechte resultaten. Pe4 ipv Pg4 was, zoals Bekker zei, direct winnend, al is pg4 ook -3. Verder zeker een interessante opening. Pxh4 was idd een optie, al staat het nog steeds ongeveer gelijk na pf3 pxf3 dxf3, met loperpaar en open h-lijn.
hieruit concludeer ik dat dunnie 1 van dunnie 2 wint.
Osito

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op za 19 maa 2011, 12:15

Inderdaad.
Omdat ik er lekker voor sta en de score tegen Joost dit seizoen al 2-0 was dacht ik laat ik iets geks doen.
Joost dacht er hetzelfde over, zo speelde ik razendsnel al h4 en pionoffers en Joost deed wat andere aparte dingen.
Als het externe competitie was geweest hadden we beiden zeer waarschijnlijk hier en daar wat andere zetjes gedaan. Laughing

én sinds kort:

Erik
Admin

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op zo 03 apr 2011, 22:57

Etienne komt donderdag ook al naar Veenendaal en zal ook een potje meespelen inter. John kan jij misschien aankomende donderdag ook een potje spelen? We hebben nog een shabalovje of KI tegoed tegen elkaar. Nog liefhebbers die tegen Et willen?

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op ma 04 apr 2011, 08:51

Bekkertje schreef:Etienne komt donderdag ook al naar Veenendaal en zal ook een potje meespelen inter. John kan jij misschien aankomende donderdag ook een potje spelen? We hebben nog een shabalovje of KI tegoed tegen elkaar. Nog liefhebbers die tegen Et willen?
Op zich een goed plan, alleen zit ik tot zeker half negen in Nieuwegein. Dus dat gaat helaas niet lukken, ben ik bang.
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 04 apr 2011, 12:10

We kunnen ook het speeltempo aanpassen, dat we een uur pppp spelen + 5 sec per zet ofzo? Razz of doe je het liever een ander weekje. Het maakt mij niet uit...

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op ma 04 apr 2011, 22:03

Bekkertje schreef:We kunnen ook het speeltempo aanpassen, dat we een uur pppp spelen + 5 sec per zet ofzo? Razz of doe je het liever een ander weekje. Het maakt mij niet uit...
Op zich is een partijtje tegen jou altijd prettig, maar ik verwacht niet voor half tien in Veen te kunnen zijn. Dus niet echt praktisch, misschien een andere keer. Open Veens of zo.
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op di 05 apr 2011, 14:35

Over stand interne gesproken, waar blijft die eigenlijk? In mijn tijd...............
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Pagina 11 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... , 10, 11, 12  Volgende