Wageningen 6 - VSV 5

Ga naar beneden

Wageningen 6 - VSV 5

Bericht  vanEek op vr 15 jan 2010, 09:03

Het was me een avondje wel gisteren. Op het programma stond de uitwedstrijd tegen Wageningen 6, koploper.
Omdat Dave en Olle niet konden, is Oscar tot de dag voor de wedstrijd nog druk bezig geweest om het team compleet te krijgen. Gelukkig was dat gelukt met vader en zoon van Beelen.

Een paar minuten voor 8 arriveerden we in Wageningen, ruim op tijd dus.
Zelf speelde ik op bord 3 met wit. Mijn tegenstander speelde siciliaans, waarop ik dan graag met Lc4 antwoord. Doordat ik ook d6 en c6 speel, had later zijn g6 en Lg7 geen voordeel meer. Met een paar zetten weet hij zijn koningspaard op e5 te krijgen, die ik er met mijn paard meteen afsla. Hij slaat terug met zijn paard, en door mijn f4 wordt hij gedwongen om mijn loper of c4 te slaan , die ik met mijn andere paard terugsla. Na een paar mooie aanvallende zetten en de druk opvoeren, geeft mijn tegenstander na zet 23 op.
In de kantine aangekomen zie ik dat Jaap-Hille ook al klaar is. Zijn tegenstander had eeuwig schaak, dus remise. Stand 1,5-0,5 voor VSV. Al snel komt Cees ook de kantine binnen. Beide spelers hadden ieder nog een loper en een aantal pionnen , en besloten tot remise. 2-1 voor.
Dus met de laatste 3 partijen kon er nog van alles gebeuren. Oscar stond op bord6 behoorlijk slecht. Hij stond 2 stukken achter en had weinig tijd. Frits stond best goed, kwaliteit voor, maar had ook nog maar weinig tijd. Op bord 1 stond Jaap met wit in een lastig remise? spel, met een vaste pionnen structuur. Wit had o.a. pionnen op d2,c3,b4,a5, zwart op d3,c4,b5,a6, waardoor de witte loper op c1 vast stond.
Op een gegeven moment zijn er wat stukken afgeruild, waardoor beide nog 1 toren, 1 loper en een zestal pionnen hadden. Hierna ging wit met de toren naar de andere zijde, maar drong zwart ook met de toren naar binnen, waardoor Jaap even later 2 pionnen achter stond.
En toen zag het er niet meer zo rooskleurig uit voor VSV 5.

Na een tijdje kwam Oscar zeer vrolijk de kantine in, hij had (in een verloren stelling) gewonnen. Zijn tegenstander had mat in 1 over het hoofd gezien. 3-1 voor VSV. Nog maar een half puntje nodig.

Frits stond 2x kwaliteit voor (2 torens tegen 2 lopers), maar had nog maar zeer weinig tijd, dus bood hij remise aan, welke zijn tegenstander accepteerde ! Dus de winst was binnen voor VSV.

Op bord 1 stond het gewonnen voor zwart. Met een dubbele aanval van de toren op loper en pion, besloot Jaap om zijn loper te offeren. Zwart voelde ook de dreiging van de oplopende a-pion , en de tijdsdrang (op dat moment nog maar ca. 6 minuten tegen ca. 25-30 voor Jaap). In plaats van zelf te promoveren met de vrije d-pion , of vrije h-pion , door deze met de toren de dekken, heeft zwart het een en ander laten liggen (geblunderd op tijdnood?), waarna hij wit liet promoveren en het in 1 of 2 zetten met was.
Al met al een mooie overwinning van 4,5-1,5 tegen de koploper.

vanEek

Aantal berichten : 238
Punten : 327
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Wageningen 6 - VSV 5

Bericht  brilsmurf op vr 15 jan 2010, 10:46

Gefeliciteerd! Een mooie overwinning. Smile

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  JH van Beelen op vr 15 jan 2010, 16:38

Bord 2:

Wageningen 6 - Veenendaal 5
H. van Wijk (1611) - J.H. van Beelen (1446)

e4 - c5
Pf3 - Pc6
Lb5 - a6
Lxc6 - dxc6
Pc3 - e6
0-0 - Pf6
d3 - h6
Le3 - Dc7
h3 - Ld6
Dd2 - b6
Tae1 - 0-0
Tfe1 - e5
Pe2 - Le6 (Kh7 beter?)
Lxh6 - xh6
Dxh6 - Ph7
Pg5 - Pxg5
Dxg5+ - Kh7
Dh5 - Kg7
Tegenstander beseft dat de aanval niet doorgezet kan worden en om fiasco te voorkomen besluit hij tot eeuwig schaak. Maar waar ging het bij mij mis, hoe had ik dit kunnen voorkomen? Uiteindelijk een hele saaie partij, nu ik het zo terug bekijk.

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 26

Profiel bekijken

Bericht  brilsmurf op vr 15 jan 2010, 17:58

Je hebt best wel een goede pot gespeeld hoor! Je zou een aantal dingen anders kunnen aanpakken:

5. ... e6, met deze zet sluit je je eigen loper in, beter is pf6 of lg4 en dan e6.

Na le6-lxh6-xh6-dxh6 heb je helaas niet zoveel. Wit kan altijd eeuwig schaak houden en na een zet als Dd8 kan wit Pxe5 doen, zodat wit na lxe5-dg5-kh7-dxe5 drie pionnen heeft voor het stuk met ongeveer gelijkwaardige stelling. Na iets als kh7 ipv le6 staat het ook ongeveer gelijk en gaat de partij gewoon door.

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: