De Toren vs VSV

Ga naar beneden

De Toren vs VSV

Bericht  Bekkertje op wo 24 maa 2010, 20:23

Zaterdag is het alweer zover, de op 1 na laatste ronde. Er zal gewonnen moeten worden, van Et verwachten we sowieso een puntje (dat is bij ons standaard als iemand verliest) En de oudere jeugd scoort hopelijk ook weer minimaal 2,5 uit 3. Het a/b team is weer compleet met 5! Dat wordt hopelijk weer 4 uit 5 zoals eerder dit seizoen!

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: De Toren vs VSV

Bericht  Etienne_G op wo 24 maa 2010, 22:10

Bekkertje schreef:Zaterdag is het alweer zover, de op 1 na laatste ronde. Er zal gewonnen moeten worden, van Et verwachten we sowieso een puntje (dat is bij ons standaard als iemand verliest) En de oudere jeugd scoort hopelijk ook weer minimaal 2,5 uit 3. Het a/b team is weer compleet met 5! Dat wordt hopelijk weer 4 uit 5 zoals eerder dit seizoen!

4.5 was het heah!Wink

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Bericht  Opti op za 27 maa 2010, 19:28

5,5-2,5. Smile
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Bericht  brilsmurf op zo 28 maa 2010, 09:33

Een vrij eenvoudige overwinning, mede omdat zij een paar invallers hadden en omdat onze grote held Etienne van Willy Hendriks won! Venlo heeft helaas ook met maar liefst 6.5-1.5 gewonnen, waarschijnlijk getergd door het verlies van vorige keer. O.o

Groter verslag volgt.

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Osito op zo 28 maa 2010, 10:53

Het begin van de wedstrijd liet meteen zien dat de Toren op deze zaterdag het 2e en 3e team belangrijker vond dan het 1e. Het 2e en 3e moeten zich proberen veilig te spelen in de promotieklasse en dat is een hele klus met eventuele versterkte degradatie. Het 1e team had 2 invallers nodig en deed hiervoor beroep op de enorme talentenpool. Zo kwam het tot een ware David tegen Goliath, want het 11-jarige supertalent Yassine Mouhrad, de kleinste persoon in de zaal, mocht het opnemen tegen de grootste. Ik moet zeggen dat is toch wel even lastig qua wedstrijdinstelling, want je moet gewoon vergeten tegen wie je speelt. Johnny had hetzelfde probleem op bord 5. Nadia Bloemendaal moest tot 13:00 bij de AH werken en kwam dus in vol AH-tenue om 13:15 aangespoed.

Laten we dan maar beginnen in chronologische volgorde. Goliath nam revanche op David. Na een goede positionele opzet volgde een keiharde koningsaanval. Om 15:30 was het dus gebeurd. Als we over een jaartje of 3 weer spelen zal David zeker winnen. Daarna begon het lange wachten. Jongens, kunnen jullie het voortaan niet wat sneller afmaken !

Het 2e punt kwam verrassend van bord 2. Of moeten we het al niet verrassend noemen als Etienne van een IM wint. Etienne speelde snel en vastberaden en maakte het Willy Hendriks lastig. Willy had alle tijd nodig. Ergens heeft Et het wel fout gedaan want in de analyse bleek dat het ergens geforceerd verloren was. Zo als het nu liep, moest Willy nog even de 40e zet doen en dan zou het waarschijnlijk remise zijn. Willy moet misschien zo over zijn 40e zet hebben nagedacht. Kan ik nu wel of niet op d5 slaan....oh ik heb nog 15 seconden...even snel kijken....misschien is het tricky toch maar iets anders...oh shit ik heb nog maar 3 seconden....de hand gaat naar het paard..Pxd5 en vliegensvlug naar de klok...er staat nog 0:01. Et kan met Le4 vervolgens een stuk winnen vanwege een mattruc. Goed gespeeld van Et die hard op weg is om topscorer van 2D te worden.

Joost speelde een mindere zet in de opening en kwam er eigenlijk niet meer aan te pas tegen Theo Hommeles. 2-1 voor ons.

John speelde een goede opening maar leek daarna een beetje tegen zichzelf te spelen. Hih herpakte zich echter en wist mooi te besluiten met een dubbel torenoffer. 3-1

Tijmen was weer in een favoriete duw- en trekstelling terechtgekomen in de opening. Het bleef lang erg lastig met ongeveer dynamisch evenwicht. Tegenstander Jan van Dorp besloot tot een stukoffer tegen 3 pionnen. Zijn vrijpionnen bleken echter niet zo mobiel. De 2 vrijpionnen van Tijmen waren dit wel. Toen die pionnen gingen doorlopen probeerde Jan nog wat. Maar daarmee kwam hij in een matnet. 4-1

Leo had een zware dag, want woensdag was pas het gips er af gegaan. Hij had dus wat kleine beweging kunnen combineren met het plat rusten. Nu echter moest hij bijna 8 uur lang aan de bak (vanaf 12:15 ophaaltijd tot 20:00 afzettijd). Op het bord was het minder zwaar. Leo stond al als 1e gewonnen. Tegenstander Puyman speelde erg lang door om zo het punt van het bord te houden. Er was echter geen houden aan. 5-1

Erik had weer eens last van iets waar meerdere mensen wel eens last van hebben. Onze FM moest tegen een 2000 speler en wilde dus perse voor het punt gaan. In ongeveer gelijke stelling begon hij te forceren wat een mindere stelling opleverde. Pas toen ging de knop om en wist hij nog te ontsnappen naar remise. Tegenstander Van Nispenrode zal de winst daar ergens gemist hebben. 5,5-1,5

Stefan speelde tegen Bob Beeke. Stefan pakte tussendoor 2 pionnen mee maar Beeke hield druk. Rond de 40e zet werd de laatste pion teruggepakt en was een saaie potremise stelling het resultaat. Bob moest echter door vanwege de stand. Stefan ruilde zijn paard af en liet toen een toren op e6 toe. Toen werd het toch wel tricky. Bob maakte het vervolgens netjes af. 5,5 - 2,5

Zo staan we 2 MP en 4 bordpunten voor op de nummer 3. Het lijkt er dus op dat we netjes 2e gaan worden in ons debuutjaar. Mocht de koploper echter verliezen in de slotronde dan zijn wij bij winst zelfs nog kampioen. De kans is erg klein maar ach, hopen mag altijd.

Laatst aangepast door Osito op zo 28 maa 2010, 18:45; in totaal 1 keer bewerkt
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op zo 28 maa 2010, 13:10

Gefeliciteerd mannen, een mooie overwinning. Very Happy
Nu naar de laatste ronde, Venlo zal de druk toch wel een beetje voelen! Razz
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 85

Profiel bekijken

Bericht  Opti op zo 28 maa 2010, 23:19

Diagrammetje iemand?

wit: Kg1, Dh4, Tc1, Tc4, Lh3, Pd4, pi a4, e5, f2, g3, h5
zwart: Kg8, Dd7, Tb4, Td8, Lf7, Pe7, pi a5, c5, e6, g6, h7

Stelling na 34...c5
Met haar laatste zet valt ze mijn knol op d4 aan, wat doe je dan met wit?
Weg, eerst ruilen op b4, of beide torens laten slaan en mat in 10 geven.
Het juiste antwoord is natuurlijk mat geven.

35. h6! (met het idee Df6-g7 mat)
35....Txc4 (35...cxd4 36.Df6 Kf8 37.Tc7 Tb1 38.Txd7 Txc1+ 39.Kg2 Txd7 40.Lxe6 enz.; 35...Pf5 36.Lxf5 exf5 [36...Txc4 37.Df6 Txc1+ 38.Kh2 Le8 39.Lxe6+ en mat volgt) 37.Txb4 axb4 38.Df6 La2 39.Txc5 Tf8 40.e6!+-); 35...Pd5 36.Pxe6)
36.Df6! Txc1+ (en de tweede toren mag ze ook slaan met schaak)
37.Kh2 Kf8 (voorkomt mat omdat er nu een stuk op g8 tussen kan, maar....)
38.Pxe6+ Ke8 39.Pg7+ Kf8 40.Lxd7 Txd7 41.e6 Pg8 42.exd7 Pxf6 43.d8D Pe8 (het lijkt nog even lastig met T en L tegen D) 44.Pxe8 Lxe8 45.Dd6+! (door dit schaakje is het echter meteen uit) 45....Kg8 (ze laat zich mat zetten, maar na 45...Kf7 volgt 46.Df4+ met T-winst) 46.Df6 Lc6 (dreigt zelf ook nog even mat) 47.Dg7 mat.

Een aardige combi, al zeg ik het zelf.
Opti

Profiel bekijken

Bericht  Etienne_G op zo 28 maa 2010, 23:25

Als ik een optimist was zou ik gewoon twee torens weggeven;)

Mooie combi ja^^ Heb hem gezien en er viel niks tegen in te brengen. top!

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Bericht  Opti op ma 29 maa 2010, 00:11

J3 op paulkeres.nl schreef:4,5-3,5 verlies, wat niet nodig was. Het kan echter niet altijd meezitten en we hebben een goed seizoen. In de laatste ronde treffen we koploper Venlo en zullen we voor een fraaie finale zorgen
Opti

Profiel bekijken

Bericht  brilsmurf op ma 29 maa 2010, 00:55

Laten we hopen dat onze Utrechtse vrienden inderdaad voor een mooi speltakel zorgen. Wink

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Erik op ma 29 maa 2010, 08:47

Misschien moeten we hun spelers een kratje bier p.p. naar keuze in het vooruitzicht stellen Very Happy

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Bericht  Erik op ma 29 maa 2010, 09:07

Sowieso goed dat we gewonnen hebben anders zou 2D de enige uit alle knsb poules zijn waar het kampioenschap al definitief beslist was(!)

In theorie dus nog nergens een beslissing voor de allerlaatste ronde, nooit eerder gebeurd volgens mij!

én sinds kort:

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Bericht  Bekkertje op ma 29 maa 2010, 12:21

Lekkere teamprestatie ja, zelf baalde ik wel van mijn onnodige 0. Maar soms moet je je verlies accepteren. Helaas voor mijn tegenstander voor volgende keer ben ik nu verplicht om te winnen Twisted Evil

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Erik op ma 29 maa 2010, 12:30

Idd mooie combi Opti, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Very Happy
Ik moet niet teveel naar dit soort dingen kijken anders verval ik ook weer in dergelijke slechte oude gewoontes die me al veel punten gekost hebben. Wink

én sinds kort:

Erik
Admin

Bericht  Osito op ma 29 maa 2010, 13:08

Erik schreef:Idd mooie combi Opti, waarom makkelijk doen als het moeilijk kan? Very Happy
Ik moet niet teveel naar dit soort dingen kijken anders verval ik ook weer in dergelijke slechte oude gewoontes die me al veel punten gekost hebben. Wink
Het was ook een erg verrassende combi van opti, want hij was al 3,5 uur angstvallig bezig om ‘zo laf’mogelijk’ te winnen. Of positiever uitgedrukt, hij probeerde zo risicoloos mogelijk te wachten op de fouten van de tegenstander.

Overigens hier de link voor het verslag van De Toren.

http://www.schaakverenigingdetoren.nl/torenteams/toren01/2833-slechte-middag-toren-1.html
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Erik op ma 29 maa 2010, 13:14

Kan zijn Osito maar afkomst verloochend zich niet Cool

én sinds kort:

Erik
Admin

Bericht  Opti op ma 29 maa 2010, 17:32

Plaatje Smile

Het was inderdaad geen gemakkelijke partij. Ze speelde gewoon goed, ook al was ik vanaf het begin lekker aan het masseren. Met een paar lulzetten kwam ze zelfs even in het voordeel. Dit gaf ze meteen weer terug door op e5 te slaan. Daarna vooral tevreden over 27. h4 (ruimte pakken op de koningsvleugel, waar de meesten waarschijnlijk meteen Lh3 zouden spelen om e6 aan te vallen), 33.h5 (i.p.v. pionwinst) en natuurlijk de slotcombinatie.
Opti

Profiel bekijken

Bericht  Opti op ma 29 maa 2010, 23:14

Erik schreef:Misschien moeten we hun spelers een kratje bier p.p. naar keuze in het vooruitzicht stellen Very Happy
Voor wat Leffe of La Chouffe wil PK2 best wel winnen de laatste ronde, zegt J3.
Opti

Profiel bekijken

Bericht  Osito op wo 31 maa 2010, 09:58

Rare opstelling overigens van Venlo. Hun eerste 2 bordspelers speelden niet. Maar omdat Stein ook niet compleet was, werd het toch een erg grote overwinning.
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op wo 31 maa 2010, 10:03

De laatste ronde wordt net zoals de return Manchester-Bayern, alles is mogelijk. Razz
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 85

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven