Veenendaal 2 - Pallas 2

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Veenendaal 2 - Pallas 2

Bericht  Al op vr 10 dec 2010, 11:32

Pallas heeft het dit seizoen niet getroffen met de loting voor de competitie-indeling met twee uitwedstrijden naar Veenendaal. Waarschijnlijk moest men nog bijkomen van de vorige rit, want het verzoek werd gedaan om de wedstrijd een week later te mogen spelen. Dat zou inhouden dat Johan niet mee kon doen, dus die wilden we graag eerder laten spelen. Omdat het reizen vanuit Deventer voor slechts één wedstrijd wat zonde is en de reglementen voorschrijven dat er minder dan vier wedstrijden vooruitgespeeld mogen worden, werden gisteravond alvast drie wedtrijden gespeeld van de competitiewedstrijd Veenendaal 2 - Pallas 2.

Henk Don speelde tegen Carla Bruinenberg, Johan van den Brink trof Radboud de Roos als tegenstander en de 'oude' Jan van Ham moest het tegen de 'jonge' Marion Severijnen opnemen. Het belooft wat voor volgende week, want alle partijen waren het aanzien meer dan waard. Er gebeurde in ieder geval genoeg. Henk mocht vanuit de opening huishouden op de koningsvleugel, de overige partijen openden wat rustiger.

Na ruim een uur spelen leken de eerste beslissingen zich op de borden van Henk en Johan af te tekenen. Henk hield de koning van Carla in het midden en kon de aanvalsdruk opvoeren. Daar stond wel tegenover dat hij zelf ook niet kon rokeren en er goed werd geanticipeerd op zijn zetten. Johan kon na een iets te voorzichtige voortzetting van zijn tegenstander het heft in handen nemen en kwam plezierig te staan. Jan en Marion bleken beiden een hekel aan paarden te hebben en speelden allebei op de aanval.

Het eerste bordpunt kwam op naam van Johan. Hij kon met zijn stukken de druk steeds verder opvoeren en wist met zijn toren op de zevende rij binnen te komen. Radbout miste vervolgens een tussenschaakje waarna hij zijn dame tegen een toren moest geven. Hij liet het zich verder niet bewijzen. Helaas voor ons kwam de stand vervolgens op 1-1, doordat Jan zijn partij verloor. Beide spelers hadden een paar pionnen en een toren in het eindspel en konden nog steeds vol op de winst spelen. Jan maakte echter een foutje en Marion schoof het feilloos uit.
De laatste partij eindigde in remise. Carla had zich helemaal in de partij teruggevochten, maar kwam in hevige tijdnood. Dit werd niet veroorzaakt doordat ze ruim de tijd voor haar zetten nam, maar door een niet goed werkende klok. Uiteraard werd daar beklag over gedaan. Henk bood aan om zijn tijd door te laten lopen om de gemiste tijd in te halen, maar op één of andere manier bleek dat niet helemaal door te komen. Vervolgens blunderde Carla in acute tijdnood een toren weg en zouden we het punt bij kunnen schrijven. Henk blijft echter een heer, wilde niet op die manier winnen en stelde remise voor. Dit werd geaccepteerd, zodat we een gelijke tussenstand van 1½-1½ hebben.

Volgende week volgen de overige partijen.

Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 46

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Veenendaal 2 - Pallas 2

Bericht  Osito op vr 10 dec 2010, 11:49

Hulde aan Henk, waar maak je dat nog mee ? Nu maar hopen dat het ook beloond wordt met 2 matchpunten.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op vr 10 dec 2010, 15:10

Zeker een zeer sportieve actie van Henk Don. En dat terwijl ze vorige ronde een vol punt miste. Helaas is niet iedereen even sportief, maar dit is toch wel tekenend voor Henk Don.

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Johan op za 11 dec 2010, 15:58

Pallas 2 is best een sterk team. Zie nu dat mijn tegenstander Radboud de Roos al een tijdje in een dalende trend zit van 1973 naar 1877.
Eigenlijk kon ik 1 onnauwkeurigheidje helemaal uitbuiten en toen werd de druk te veel.
Het wordt dus nog wel spannend volgende week.
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271

Profiel bekijken

Bericht  Radboud op zo 12 dec 2010, 21:47

Ik vond het ook erg netjes om alsnog remise voor te stellen. Zeker in deze belangrijke wedstrijd waarin ieder halfje belangrijk kan zijn. Het wordt nog spannend volgende week!
En Johan speelde ook een erg goede partij. Ik stond na 10 zetten al beroerd en heb geen kans meer gehad. (en die dalende trend is inmiddels alweer een stijgende Very Happy )

Radboud

Radboud

Aantal berichten : 6
Punten : 8
Registration date : 12-12-10

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op zo 12 dec 2010, 23:47

Ja ik denk dat dit Pallas wel eens kampioen zou kunnen gaan worden in deze klasse om eerlijk te zijn. Maar het zal 50-50 zijn, want met het 2e van ons weet je het maar nooit, er zijn er een paar die kunnen behoorlijk een houtje schuiven. Misschien dat het sommigen extern gewoon iets te graag willen winnen.. begin ik dit jaar ook wel last van te krijgen, dan valt het resultaat soms vies tegen... Razz

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Johan op ma 13 dec 2010, 14:52

Radboud schreef:Ik vond het ook erg netjes om alsnog remise voor te stellen. Zeker in deze belangrijke wedstrijd waarin ieder halfje belangrijk kan zijn. Het wordt nog spannend volgende week!
En Johan speelde ook een erg goede partij. Ik stond na 10 zetten al beroerd en heb geen kans meer gehad. (en die dalende trend is inmiddels alweer een stijgende Very Happy )

Radboud

Gelukkig Radboud, ik had vorig jaar een verschrikkelijk slecht seizoen. Dat schijnt erbij te horen als je vader wordt.. Very Happy Arjen Loonstra kan er over meepraten.
Johan

Profiel bekijken

Bericht  Al op di 14 dec 2010, 09:32

Johan schreef:
Radboud schreef:Ik vond het ook erg netjes om alsnog remise voor te stellen. Zeker in deze belangrijke wedstrijd waarin ieder halfje belangrijk kan zijn. Het wordt nog spannend volgende week!

Radboud

Gelukkig Radboud, ik had vorig jaar een verschrikkelijk slecht seizoen. Dat schijnt erbij te horen als je vader wordt.. Very Happy Arjen Loonstra kan er over meepraten.

Het eerste jaar valt wel mee. Het jaar na de geboorte van mijn oudste ben ik als tweede in de interne competitie geëindigd, mijn beste prestatie tot op heden en heb ik volgens mij ook mijn hoogste rating ooit behaald (1957). Na dat jaar ben ik inderdaad ook op schaakgebied enigszins van de roze wolk gedonderd en na de geboorte van nummer 2 is er geen stijgende lijn meer ontdekt. Ik weet niet of dat bij Radboud ook de oorzaak van zijn daling is, maar als dat wel zo is : NOOIT AAN EEN TWEEDE BEGINNEN !!!
Al

Profiel bekijken

Bericht  Johan op wo 15 dec 2010, 09:38

Dat vader worden had meer met mezelf te maken, ik weet niets van het privéleven van Radboud Very Happy
Johan

Profiel bekijken

Bericht  Al op vr 17 dec 2010, 08:11

Deel 2 van de wedstrijd Veenendaal 2 - Pallas 2 is in 4-1 voor de goeien geëindigd. Daarmee boekt Veenendaal uiteindelijk een 5½-2½ overwinning. Ik kan over de wedstrijd helaas weinig vertellen. Vier borden met onduidelijk verloop, incluis mijzelf. Alleen bij Audry was op enig moment wel duidelijk dat hij het niet zou redden. Buurman Dennis stond een kwaliteit achter, maar had nog een prima speelbare stelling.

Ik kwam in een pionneneindspel met een pion meer en allebei nog een dame. De dames verdwenen niet van het bord en in tijdnood wist ik twee pionnen over te houden. Na dameruil bleek tegenstander door de vlag te zijn, terwijl ik nog 15 seconden overhad. Zou genoeg moeten zijn om met twee dames een koning mat te zetten, maar toch. Vermoeid na afloop, en aangenaam verrast dat de overige partijen in winst waren omgezet. Geen idee hoe overigens. We doen nog steeds mee om het kampioenschap. Wel hopen dat Pallas in deze competitie PSV Dodo nog over de knie wil leggen.
Al

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op vr 17 dec 2010, 11:43

Goede teamprestatie inderdaad, veel partijen vielen gelukkig een keer net de goeie kant op.. Waar het afgelopen 2 seizoenen dan net mis ging...

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Osito op vr 17 dec 2010, 16:33

Bij Pallas op het forum staat ook een verslag http://www.dsgpallas.nl/
Aan het azijnzeikgehalte is duidelijk te merken dat ze verloren hebben. Vooral de pakken Brinta en de ELO-punten was lullig.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op vr 17 dec 2010, 18:10

mja niet echt nodig nee, des te meer laat het blijken dat het pijn doet.. Maar was een sportief duel zo zag ik het teminste.. Over de aansluiting naar het eerste bij hun verslag is dat gat groot maar bij ons is dat gat nog 1 klasse groter, en misschien komend jaar wel nog 1 Razz

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op vr 17 dec 2010, 18:49

Wel grappig dat verslagje van Pallas2, was ook geen leuke terugreis voor ze in de auto,
door die pakken Brinta hebben we trouwens wel gewonnen. Very Happy
Wij speelden veel rustiger dan de tegenpartij, waardoor we in de eindfase de punten pakten.
Petje af voor Dennis die met een kwal achter de winst nog binnenhaalt. Razz
Ook Leo en Arjen hielden het hoofd koel, terwijl hun tegenstanders in tijdnood zaten, mijn
tegenstander kon ook al niet zo goed tegen z`n verlies, het laatste half uur van de partij
zat hij als een clini-clown achter het bord en wilde van geen opgeven weten totdat ik hem
had mat gezet.

De moraal van het verhaal? Teveel druk op je zetten als team werkt blijkbaar averechts,
en is ook nog slecht voor je karakter. Razz
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 85

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op vr 17 dec 2010, 19:45

Met Brinta-schaak ging mijn tegenstander er trouwens hard af,

Na Tfe8 speelde wit Da6, wat volgde was Pb4, wit probeerde nog Dc4 met als trick a3.

Maar zwart heeft Pd3 waarna wit kan opgeven. Very Happy
Mescheriakov

Profiel bekijken

Bericht  Al op vr 17 dec 2010, 20:03

Misschien werkt het wel prettig om het teamverlies zo van je af te kunnen schrijven Cool . Ik heb wel een kleine tip, je kunt er misschien beter het zwijgen toe doen op het punt 'taktische opstellingen' als je als Pallas zijnde besluit om je eigen 'ratingkanon' ook niet op het eerste bord te laten spelen! Opmerkingen over pakken brinta en dameschaak werden in deze ontmoeting geuit door creatieve geesten (toevalligerwijs met een rating boven de 2000) en die hoeven we gelukkig niet altijd serieus te nemen Very Happy . Overigens was er naar mijn mening verder absoluut geen sprake van onsportief gedrag tijdens en na de wedstrijd. Zulke tegenstanders mag je je, ook qua speelsterkte, wel vaker toewensen.
Al

Profiel bekijken

Bericht  Erik op vr 17 dec 2010, 20:33

Heb enorm genoten van verschillende partijen.
Gelukkig ging Al aan het eind ook wat sneller spelen en leken de punten van Al, Dennis en Leo mij wel terecht.
Benno had sowieso een mooie pot.
Tja, beetje emotie mag toch wel, volgens mij is Bas een prima gozer en vind ik dat niet tactisch maar logisch om veruit de sterkste speler met zwart aan 2 te zetten, dan hou je vier witborden over.

Brinta lijkt me wel een leuke bijnaam voor Leo toch?! Leuk verzonnen.
Ik was bij dat moment van dameschaak en vond dat ook wel een beetje gênant/treiterend overkomen.
Anderzijds had op dat moment die tegenstander wel op mogen geven met slechts 2 pionnen tegen dame en loper. Die 2 pionnen zouden de overkant nooit gaan halen en die jongen had daarbij nog zeer weinig tijd over tegen Leo ruim een half uur, afgezien van die vreselijke stelling wat uiteraard belangrijker is.

Al met al een zeer terechte overwinning, dat vinden zij later vast ook wel...

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Bericht  Mescheriakov op za 18 dec 2010, 17:32

We maken het ieder geval weer spannend in deze competitie, als Pallas2 van Dodo2 wint, wat ik wel verwacht, doet
iedereen weer mee, ook Bennekom blijft een team dat je niet moet onderschatten. Smile
Mescheriakov

Profiel bekijken

Bericht  brilsmurf op za 18 dec 2010, 20:07

Apart verslag, waarschijnlijk erg snel geschreven. Zodoende veel emotie en veel spelfouten.

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op zo 19 dec 2010, 10:35

Haha, verslag is om vrij 04.00 geschreven na hèèl veel bier. Smile Volgende keer moet
Bas toch een kapsalonnetje nemen, dat stimuleert de hersencellen weer. Basketball
Mescheriakov

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op zo 19 dec 2010, 11:13

Nou ik moet je vertellen dat ik gister ook bier whisky en rode vodka red bull op had en dan werkt een kapsalonnetje ook niet heel erg stimulerend voor de hersencellen. Werd net wakkergebeld dat Ajax-010 is afgelast.. Anders sliep ik nog wel een paar uurtjes.

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Mescheriakov op zo 19 dec 2010, 11:53

Nou Boris, met drinken ben je net zo creatief als met schaken. Very Happy
Met die mix kan je een olifant onder narcose brengen, misschien een kapsalonnetje met knoflooksaus?
Mescheriakov

Profiel bekijken

Bericht  Erik op zo 19 dec 2010, 13:12

Niet te hard oordelen over Bas.
Hij werd die donderdagnacht (vrijdag dus) jarig en had dus een goede reden om veel te drinken.
Dat je dan rond 4.00 uur een emotioneel verslag schrijft is heel begrijpelijk.

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Bericht  joost op zo 19 dec 2010, 17:29

Brinta? Ik koop altijd Omo voor m'n ratingpunten...

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op zo 19 dec 2010, 23:56

Vroeger at ik beiden, brinta en bambix.. was een lekkere variant. Blijft een grappige naam die 2e. Ik gebruik altijd pocket-bekker voor mn elopuntjes. Ik moet mijn versie maar weer eens updaten, want het stokt nu een beetje Razz

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende