Brinta 2 vergooit promotiekansen.

Ga naar beneden

Brinta 2 vergooit promotiekansen.

Bericht  Radboud op vr 25 feb 2011, 02:45

Vorige week heeft het tweede van SC Brinta haar promotiekansen vergooid door slechts met 6,5-1,5 te winnen van Ede. Nu de credietcrisis is overgeslagen naar de voedselindustrie worden er geen Elo-punt-pakketjes meer weggegeven door de firma Brinta en dat is in de Veenendaalse schaakwereld niet onopgemerkt voorbijgegaan. Kansloos werd het tweede van SC Brinta anderhalf bordpunt afgesnoept, terwijl voormalig concurrent DSG Pallas 2 in een adembenemende wedstrijd slechts 1 bordpunt heeft laten liggen. Hoe dat ging leest u hier:

Pallas 2 spaart ASV 6
Onze onvolprezen teamleider Stan Lambrechts had voor de (alleen op papier nog) belangrijke wedstrijd tegen ASV 6 de volgende opstelling uit zijn hoed getoverd:

1. Radboud de Roos (met wit onverslaanbaar én in vorm)
2. Robbert Biesterbosch ( De sterkste speler met zwart op 2)
3. Jan Willem Gerth van Wijk (had jarenlang een Brinta allergie en is daaarom zwaar underrated)
4. Chris Rindertsma (Heeft graag sterke tegenstanders, maar ja... die zijn er niet)
5. Carla Bruinenberg (een team met Carla op 5 zou eigenlijk in de Brinta-league moeten spelen)
6. Marion Severijnen (kan nog beter schaken dan kaartlezen.)
7. Ward Kiers (Is dit jaar helemaal losgekomen en speelt volgend jaar misschien wel bord 1)
8. Stan Lambrechts (Om het spannend te houden op bord Cool

Dit keer geen bijzonder nieuws over de heenweg. Robbert had per ongeluk zijn Tom Tom meegenomen zodat Marion zich helemaal op de wedstrijd kon voorbereiden. De sfeer in de auto was daardoor wat minder uitgelaten, maar we waren wel 20 minuten te vroeg in Arnhem. Onze onvolprezen teamleider Stan liet Chris tactisch verkeerd rijden om hem scherp te houden. Eenmaal in Arnhem aangekomen bleek dat ze de zaakjes daar goed voor elkaar hebben. Een ruime volle speelzaal, een apart gedeelte met een bar waar schaakles werd gegeven, geanalyseerd en gezellig gekletst.

e wedstrijd begon voorspoedig, ik kwam zelf goed uit de opening. Mijn tegenstander zei achteraf dat het nog heel lang theorie was, maar dat was dan geen goede geloof ik. Na 12 zetten werd ik dan wel gedwongen tot een loperoffer, maar als dat dan goed is, vind ik dat niet zo erg. Ik zag op de andere borden ook al wel stellingen waarvan ik dacht dat er wel genoeg spel in zat en waarbij de voordeeltjes vaak bij ons lagen. Robbert kreeg een openingsvoordeeltje, Jan Willlem een moeilijke, maar goed speelbare, stelling en Chris kwam met zwart comfortabel uit de opening, maar leek weinig winstkansen te hebben. Bij Carla leek het evenwicht nog niet verstoord. ze had wat meer ruimte, maar verderwas er niet veel aan de hand. Marion dacht weer eens wat minder te staan, maar zoals zovaak viel dat reuze mee. Ward won al snel een pion en Stan.... Ja, zoals zovaak gezegd, de eerste drie uur hoef je niet bij Stan te gaan kijken. Het staat altijd gelijk...

Heel lang bleef het ongeveer zo staan. Mijn tegenstander deed het niet helemaal goed en kwam al snel in een slechte steling terecht. Robbert vergooide zijn openinghsvoordeel, maar hield spel. Jan Willem leek steeds meer vat te krijgen op zijn stelling, daar had ik wel vertrouwen in. Chris kwam een pionnetje voor, Carla kwam niet in tijdnood. Marion begon langzaam op winst te spelen en Ward maakte het zichzelf misschien wel lastig, maar bleef scherp. En Stan... nog niets aan de hand...

Zo rond een uur of elf vielen de eerste beslissingen. Nadat Robbert zijn openingsvoordeeltje verspeeld had, knokte hij zich met kleine positionele zetjes weer terug in de partij en hij was nog maar net begonnen met het opbouwen van de druk toen zijn tegenstander het al teveel werd. een klein rekenfoutje besliste de partij ongeveer 10 seconden voordat mijn tegenstander opgaf. Ik had mijn geofferde materiaal met twee pionnen rente teruggekregen waarna mijn f-pion in 4 achtereenvolgende zetten naar f7 ging, wat de partij besliste.

Daarna duurde het even. Carla, onze 1-minuut-internet-koningin, overspeelde haar tegenstander in tijdnood en zorgde voor de derde overwinning. Chris had blijkbaar medelijden met ASV 6. Met nog 22 minuten op de klok en 25 seconden voor zijn tegenstander kon Chris niets anders dan remise geven.

Marion was minder vergevingsgezind. Marion speelde vanuit een potremisestelling actief op winst en dat leek beloond te worden. Ondertussen leek ook Jan Willem steeds beter te staan, alhoewel dat misschien niet helemaal correct was. Ward haalde het beslissende punt binnen. Zijn tegenstander ging te enthousiast op zoek naar compensatie, die er niet was, en dus een punt voor Ward. Marion kreeg vanuit het gelijke toren-eindspel toch een gewonnen stelling, maar op het moment dat ze begon te aarzelen, zagen Carla en ik het al. Ze kendde de standaardwinst niet en koos voor een veilige oplossing die alleen net niet meer won.

Jan Willem maakte goed gebruik van de reeks kleine foutjes van zijn tegenstander en kon ook in tijdnood een punt bijschrijven. Blijft over de partij van Stan. De laatste 5 minuten waren zoals gewoonlijk weer spannend. Stan had nog 40 seconden en zijn tegenstander nog een minuut of 4. En dat in een toreneindspel. Stan had dan wel een pionnetje meer, maar als zijn tegenstander geen torens ruilt, wordt het noig heel lastig. Hij deed dat wel en met nog 22 seconden op de klok, geloofde zijn tegenstander het wel.

Al met al een fraaie 7-1 overwinning.

Radboud

Aantal berichten : 6
Punten : 8
Registration date : 12-12-10

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Brinta 2 vergooit promotiekansen.

Bericht  Radboud op vr 25 feb 2011, 02:50

En natuurlijk wist Marion het nog voor elkaar te krijgen om Robbert met Tom Tom nog verkeerd te laten rijden Laughing

Radboud

Profiel bekijken

Bericht  Johan op vr 25 feb 2011, 11:21

Mijn schuld Radboud, ik liet een vol punt achter in Ede.
Maar ik ben ook het bewijs dat jij niet onverslaanbaar bent als jij wit hebt Very Happy
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271
Registration date : 14-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Al op vr 25 feb 2011, 12:05

Johan schreef:Mijn schuld Radboud, ik liet een vol punt achter in Ede.
Maar ik ben ook het bewijs dat jij niet onverslaanbaar bent als jij wit hebt Very Happy

Het halve team van Brinta 2 kan aantonen dat Pallas 2 niet onverslaanbaar is. Misschien moeten we het nu toch meer van bier dan van brinta hebben drunken . Overigens is Radboud nog wel voorbarig met de opmerking dat de promotiekansen zijn vergooid. Na de volgende ronde (respectievelijk tegen Bennekom en PSV Dodo) weten we meer. En in het ergste geval kunnen we nog als beste nummer twee promoveren Very Happy .
Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 47

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op vr 25 feb 2011, 13:51

haha wat een titel, wat een verslag. Een kampioensrace duurt lang, vraag maar aan ons eerste!

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Radboud op vr 25 feb 2011, 16:52

Johan schreef:Mijn schuld Radboud, ik liet een vol punt achter in Ede.

Helemaal waar. Ik heb soms last van een selectief geheugen. Zeker na een avond schaken met een paar biertjes op Wink

Radboud

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: