De Toren-VSV 4-4

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

De Toren-VSV 4-4

Bericht  Osito op zo 13 maa 2011, 09:46

Bord 2 en 3 Et en Erik winnen zonder enkel probleem. Bord 1 en 8 verliezen vrij hard. Op de andere 4 borden stonden we goed maar zowel Joost (4) en Mike(7) presteren het nog om te verliezen. Tijmen houdt zijn voordeel wel vast. Stefan is voordeel kwijtgeraakt maar wint toch subliem een remise eindspel waardoor het 4-4 wordt. 2-6 had dus gekund maar op het eind van de middag leek de 4,5-3,5 verlies in de maak. Kort dit keer.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: De Toren-VSV 4-4

Bericht  Bekkertje op zo 13 maa 2011, 17:45

Het is trouwens echt ongekend spannend onderin, maar liefst 5 ploegen kunnen theoretisch nog 9e worden.. Zelfs Delft zou nog kunnen degraderen als ze van de pion verliezen wat niet heel gek zou zijn. De laatste ronde tegen PK 2 moeten ze dan wel winnen. Gaat nog erg spannend worden voor de onderste 6 teams!

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op zo 13 maa 2011, 18:32

Bekkertje schreef:Het is trouwens echt ongekend spannend onderin, maar liefst 5 ploegen kunnen theoretisch nog 9e worden.. Zelfs Delft zou nog kunnen degraderen als ze van de pion verliezen wat niet heel gek zou zijn. De laatste ronde tegen PK 2 moeten ze dan wel winnen. Gaat nog erg spannend worden voor de onderste 6 teams!
Het is inderdaad op papier spannend maar PK2 treft 2x een sterkere tegenstander en als ze die beide verliezen is het 'curtains'.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op zo 13 maa 2011, 21:59

Spannend wel, maar Delft kan zeker niet meer degraderen. Leren ze de jeugd tegenwoordig geen rekenen meer? Razz
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op zo 13 maa 2011, 22:24

Opti schreef:Spannend wel, maar Delft kan zeker niet meer degraderen. Leren ze de jeugd tegenwoordig geen rekenen meer? Razz
Nog niet hersteld Opti ?
Delft kan zeker nog wel degraderen.
Het klopt dat het zeer onwaarschijnlijk is omdat er dan 2x met heel dikke cijfers verloren moet worden maar er zijn combinaties van uitslagen mogelijk dat Delft wel degelijk degradeert.

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 46

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op zo 13 maa 2011, 23:08

Erik schreef:
Opti schreef:Spannend wel, maar Delft kan zeker niet meer degraderen. Leren ze de jeugd tegenwoordig geen rekenen meer? Razz
Nog niet hersteld Opti ?
Het klopt dat het zeer onwaarschijnlijk is omdat er dan 2x met heel dikke cijfers verloren moet worden maar er zijn combinaties van uitslagen mogelijk dat Delft wel degelijk degradeert.
ploegen die tegen elkaar spelen kunnen toch niet allebei verliezen?
Opti

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op zo 13 maa 2011, 23:49

Oh ik had nog niet gezien dat er daar een paar nog tegen elkaar moesten, maar ik zie inderdaad dat Stein nog tegen de Toren moet (dan kan Stein nog 1 keer winnen en de toren 2 keer zijn ze nog ingehaald) maar er zullen nog wel een paar onderlinge duels volgen? Maar het wordt in ieder geval nog spannend, niet voor Delft inderdaad maar wel voor Stein, de Toren, HSC en PK2

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op zo 13 maa 2011, 23:52

Uitslagen en korte verslagen van HSC 1
12 maart 2011: HSC 1 - BSV (door Hugo Faber)
In de ontmoeting tegen BSV moest het maar weer eens gebeuren. Na de wat onnodige nederlaag van de vorige keer waren de onzen inmiddels afgezakt naar de achtste plek. Winnen was dus het parool en we slaagden voor die opdracht. Enigszins moeizaam, dat wel.
BSV had voor deze ronde al 19 spelers gebruikt. Of dit een record is, weet ik niet, maar als ze al hun sterkste spelers in zouden zetten, dan zouden we nog een zware pijp kunnen roken. De sterkste speler van deze dag zat echter aan bord 3 tegen Guus. Deze begon wel goed in de opening, maar verzuimde een keer de witte pion op c4 te slaan. Guus zette zijn zwarte loper op e6 en na een c4-c5 bleek die loper opeens ontzettend slecht (met pionnen op f5 en d5). Het ging van kwaad tot erger en toen wits stukken beslissend de zwarte stelling binnendrongen, gaf Guus het op.
Bord 2 bleef deze dag leeg. Ik begreep dat de tegenstander van Bart, Martijn Blom, autopech had. Hij is blijkbaar wel onderweg naar de Molen geweest, maar heeft het clublokaal niet op tijd weten te bereiken. Ik heb hem daarna ook niet meer gezien. Jammer dus dat Bart geen partij had, maar een punt is een punt, zeker in deze belangrijke wedstrijd.
Met wit heeft Jos uitstekende zaken gedaan; tot nu toe heeft hij al zijn witpartijen gewonnen. Vandaag werd er een vierde winstpartij aan toegevoegd. Ik heb er niet veel van gezien, maar zeker is wel dat Jos de hele partij redelijk gecontroleerd heeft gespeeld.
Als teamleider van HSC 1 weet je dat je je over twee zaken niet druk moet maken. Allereerst is dat over een eventuele afwezigheid van Paul. Verder maakte ik me ook niet druk over het feit, dat Gerard weer eens tegen alle schaakwetten in speelde; Gerard vindt ontwikkeling van stukken en een tijdige rokade nu eenmaal niet zo relevant. Hij koos er voor om in een Schots met Dh4 de pion op e4 op te halen en zijn pion op c7 met Kd8 te dekken! Uiteraard leverde dat een geweldige drukstelling op, oftwel wit had prima compensatie voor de pion. Het kostte hem echter wel veel tijd. Toen er in tien minuten heel veel zetten gedaan moesten worden, kwamen de fouten dan ook vanzelf. Gerard won een kwaliteit en daarmee de partij.
Ruben was ingeseind door Danniël dat hij niet de allersterkste tegenstander tegenover zich had zitten. Hij liet zich daardoor gelukkig niet afleiden en bracht wit vrij snel in moeilijkheden; de d-pion kwam niet in beweging en daardoor werd de bewegingsruimte van de loper op c1 dus ook beperkt. Wit haalde nog wel een toreneindspel maar dat werd door Ruben op zakelijke wijze gewonnen.
Het stond inmiddels 4 - 1. De opdracht is bijna volbracht, zou je denken. Paul en Maarten stonden echter verloren. Paul had een pion geofferd om zwarts koning in het midden te houden en de ontwikkeling van de resterende stukken onmogelijk te maken. Dat was wel een aardig idee, ware het niet dat zwart een stuk, zijn toren op h8, uiteindelijk toch in het spel wist te brengen. De compensatie was daarmee als sneeuw voor de zon verdwenen en Paul moest tenslotte capituleren.
Met een te verwachten nederlaag van Maarten moest de redding komen van een inmiddels erkende remiseschuiver - moi - op bord 8. In een Scandinaviër leek het wel alsof ik beter kwam te staan, maar dat viel wat tegen. Een wederzijds tijdnoodduel volgde waarin we erin slaagden om de 40 zetten te halen. Het ontstane eindspel met twee torens en ongelijke lopers in een gesloten stelling was remise. Omdat remise voldoende was, deed ik dus 'niets'. Mijn tegenstander bood even later remise aan, die ik dan ook met gemengde gevoelens (wedstrijd gewonnen, maar zelf weer niet gewonnen) accepteerde.
Maarten kreeg in een Scandinaviër alle gelegenheid om de zwarte g- en h-pionnen te laten oprukken tot de vierde rij. Het is dan ook een beetje vreemd, dat hij daar niets heeft mee kunnen doen. Een remise had er in elk geval minstens ingezeten. Na een fout kwam Maarten in een toreneindspel met pion minder terecht dat hopeloos verloren was.
Gelukkig, het is volbracht, maar zoals wel vaker in de tweede klasse is de tussenstand wel weer bizar: we staan nu zesde met 6 matchpunten, de nummers 7, 8 en 9 hebben er 5... Kortom, we zijn nog niet veilig.

HSC 1 (2100) BSV (2005) 4½ - 3½
Ruben Venis (2271) Robert Kunst (1650) 1 - 0
Bart Dekker (2238) n.o. 1 - 0
Guus Bollen (2039) Werner van den Brande (2268) 0 - 1
Jos van der Tol (2124) Freek Schouten (2041) 1 - 0
Gerard van de Kerkhof (2007) Semen Minyeyevtsev (2123) 1 - 0
Paul van Asseldonk (2024) John Havermans (1985) 0 - 1
Maarten Smit (2000) Marcel van Herck (2050) 0 - 1
Hugo Faber (2098) Edwin van Dongen (1915) ½ - ½

Ik weet zelf al niet veel over schots, maar ik weet toch echt wel dat het heeeeel vaak voorkomt in die Dh4 variant dat zwart de c7 pion met kd8 dekt. Dat vind de schrijver van dit artikel blijkbaar heel erg vreemd Razz

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Erik op ma 14 maa 2011, 07:25

Opti schreef:
Erik schreef:
Nog niet hersteld Opti ?
ploegen die tegen elkaar spelen kunnen toch niet allebei verliezen?

Ja dus, gelijkspelletje tussen Paul Keres en Veldhoven. Veldhoven wint bijv. met 8-0 van Bergen op Zoom en PK2 wint met 8-0 van Delft.
Paul Keres dan 8 punten en 34 bordpunten.
Veldhoven 8 punten en 38,5 bordpunt.
Toren wint van Stein (4,5-3,5) en Pion komen op 9 punten
Stein verloor dus van Toren met 4,5-3,5 maar speelt gelijk tegen Hsc, komt dus ook op 8 punten en 36,5 bordpunt.
HSC speelt dus gelijk tegen Stein zoals gezegd maar wint van het oersterke Veenendaal. HSC op 9 punten.
Delft verliest 2x met 8-0(hoeft niet eens 8-0 te zijn), blijven dus op 8 punten en 31 bordpunten, worden 9e en degraderen...

Overtuigd Opti?

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 46

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op ma 14 maa 2011, 08:35

Toch nog een mogelijke combinatie gevonden. Complimenten, Dikkie.
Toch koop ik liever een staatslot. Kans op de hoofdprijs daar is een stuk groter.
Opti

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 14 maa 2011, 13:10

True, maar ik zei ook al dat er alleen een mogelijkheid bestond dat ze in theorie nog zouden degraderen Razz Niet dat ik daar zelf dus in geloof..

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven