Interne competitie 2011-2012

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Interne competitie 2011-2012

Bericht  Al op vr 02 sep 2011, 08:46

Gisteravond was de eerste ronde van de nieuwe competitie. Met helaas maar 7 partijen (dat moet toch beter kunnen), maar wel met de nodige verassingen. Voorzitter Jan Offringa opende de avond en de competitie met een vlotte overwinning op Gerard Bulthuis. Gerard was niet helemaal op de hoogte van de finesses van Jan's favoriete verdediging. Toen hij ook nog eens de beste voortzetting miste was het gauw bekeken. Eveneens vlot was de overwinning van Arjen Loonstra op Leo Hovestadt. Leo wilde vroeg in de partij het centrum openbreken, maar miste vervolgens een paardzet. Dat zou tot een verplichte dameruil en een stuk minder leiden en Leo geloofde het wel. Jaap-Hille van Beelen opende met winst tegen Frits Schweinsberg. Frits is en blijft een tegenstander bij wie je steeds op je hoede moet blijven, maar Jaap-Hille bleef goed bij de les en schreef het punt bij. Olle Carsouw hield in de eerste ronde Stefan Bekker verrassend op remise. Het moet gezegd dat wegens een korte, spontane, informeel ingelaste bestuursvergadering Stefan niet continue achter het bord zat, maar Olle speelde een puike partij met wellicht kans op meer. Met de remise was hij overigens al dik tevreden, en terecht. Joost Offringa mocht ook tevreden zijn na zijn winstpartij tegen Ricus Goossens. In een degelijke partij (die tegen Ricus op de een of andere manier altijd gepaard gaat met schaakles, Ricus blijkt tot op heden bij mijn weten de enige te zijn die van Joost een slechte zet in de partij terug mag nemen Very Happy ) bleek een op het oog gelijke stelling met evenveel pionnen, twee torens en een loper vanwege de sterkere loper en actievere torens van Joost toch beslissend te zijn. Iets na elven rammelde de stelling van Ricus zodanig dat het hem verstandiger leek om er de brui aan te geven. Jan van Laar liet in een degelijke partij tegen Pim Dik zien dat hij het schaken nog niet is verleerd. Ik heb de partij alleen vanaf de overgang van het middenspel naar het eindspel gezien. Jan stond een stuk voor en twee pionnen achter. Er werd vrolijk positioneel gerommeld met torens en paarden. Uiteindelijk wist Jan na de torenruil op de een of andere manier weer wat pionnen in te pikken en kon met fraai positioneel spel de a-pion laten promoveren. Het slotstuk van de avond was voor Allerd Peeters en Arie van Surksum. Arie grapte aan het begin van de avond nog dat hij het laat zou maken, omdat hij voor de hele avond contributie betaalt. Dat het zo erg zou worden had hij op voorhand niet kunnen inschatten. In een enerverende en spannende partij gebeurde de hele avond van alles. Allerd kwam een stuk voor, maar Arie had de hele tijd het initiatief. Arie verzuimde op enig moment het initiatief in houden te houden, waardoor Allerd naar alle waarschijnlijkheid de partij naar zich toe had kunnen trekken. Vanwege tijdnood liep dat niet helemaal goed. Arie had te weinig compensatie om een mataanval op touw te zetten, zodat tegen twaalven tot remise werd besloten. Het was overigens ook weer de hoogste tijd om beneden aan de stamtafel een biertje te nemen Very Happy .
Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 46

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Interne competitie 2011-2012

Bericht  joost op zo 04 sep 2011, 18:47

Leuk verslag Arjen! Om het verhaal af te maken: Na het bier, wat vooral Arie goed smaakte, ging ik met Bekker nog even een kapsalonnetje eten. Mohammed had zijn Libanese stiefzoon in het land, die, heel verrassend, ook Mohammed heette, en daarmee hebben we een hele tijd zitten praten. Rond half drie werd er op het raam getikt en zagen we dikkie en oscar nog binnen komen... die hadden volgens mij nog bijna een kratje gewed over onze aanwezigheid. Ze dronken nog een biertje mee en ik lag er rond half 4 in. Deze week gaat het harde leven als student beginnen, maar erg is het niet na bijna 4 (!) maanden vakantie

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op ma 05 sep 2011, 08:29

joost schreef:Leuk verslag Arjen! Om het verhaal af te maken: Na het bier, wat vooral Arie goed smaakte, ging ik met Bekker nog even een kapsalonnetje eten. Mohammed had zijn Libanese stiefzoon in het land, die, heel verrassend, ook Mohammed heette, en daarmee hebben we een hele tijd zitten praten. Rond half drie werd er op het raam getikt en zagen we dikkie en oscar nog binnen komen... die hadden volgens mij nog bijna een kratje gewed over onze aanwezigheid. Ze dronken nog een biertje mee en ik lag er rond half 4 in. Deze week gaat het harde leven als student beginnen, maar erg is het niet na bijna 4 (!) maanden vakantie
Je hebt natuurlijk wel een studie bedongen waarbij je vrijdag(ochtend) vrij hebt...of neemt ?
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 05 sep 2011, 20:54

Er werd trouwens met een flink tempo doorgedronken na afloop van alle partijen. Ik gok op zo'n 8 pitchers binnen 40 minuten met ongeveer hetzelfde aantal mensen aan tafel...

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op di 06 sep 2011, 17:38

Klinkt gezellig Boris, donderdag ben ik ook weer bij. Smile
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op vr 09 sep 2011, 09:05

Hmm, zie net aan de stand dat er vorige week 8 partijen waren en dat ik helemaal niets heb gezien van de partij tussen Jan van Ham en Wijnand Blankenstijn. Jan blijkt te hebben gewonnen Very Happy . Hoe is het gisteren vergaan? Ik heb mij thuis geestelijk voorbereid (en uiteraard ook tas ingepakt) voor een lang weekend Terschelling met collega's.
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Johan op ma 19 sep 2011, 16:10

Ik ben wel blij met de nieuwe opzet want dan wil ik wel een partijtje komen schaken.
Ik kom namelijk op donderdagavond nogal eens langs Veenendaal en als ik dan op tijd ben kan ik nog meedoen ipv woensdagavond opgeven!
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271
Registration date : 14-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 23 sep 2011, 12:41

Gisteravond was een vrij druk bezette avond. 12 partijen, dat is een lange tijd geleden. Hoop dat het komende tijd zo verder gaat. Een hoop leuke partijen ook. Het pionneneindspel dat ontstond bij Nico tegen Allerd was heel erg leuk (wit kon uiteindelijk winnen maar bij heel nauwkeurig spel, het werd remise) en Olle die Bert bij de tand voelde en hem nog remise aanbood. Toen Bert dat afsloeg ging Olle er eens even voor zitten en zette hem keihard van het bord af. Een puike overwinning.

Voor de liefhebbers een miniatuurpartijtje van mijn kant:

[Event "Blitz:3'"]
[Site "?"]
[Date "2011.09.21"]
[Round "?"]
[White "Piet Anjema"]
[Black "Stefan Bekker"]
[Result "*"]
[PlyCount "38"]
[TimeControl "180"]

1. Nc3 c5 2. Nf3 d6 3. e4 Nf6 4. d4 cxd4
5. Nxd4 g6 6. Bb5+ Bd7 7. Bxd7+ Nbxd7 8. O-O Bg7 9. Re1 O-O 10. Be3 Rc8 11. f3
Ne5 12. Ncb5 Nc4 13. Nxa7 Nxe3 14. Rxe3 Rc4 15. Qd3 Ng4 16. Qxc4 Nxe3 17. Qd3
Bxd4 18. Qxd4 Nxc2 19. Qd1 Qb6+ * 0-1

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  JH van Beelen op za 28 jan 2012, 12:59

Het is misschien wel interessant om de uitslagen en stand van ronde 17 en 18 een keer op de site te zetten Wink

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 26

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op vr 17 feb 2012, 13:48

Hee bekker, over onze partij gisteren. Ik heb ff snel met computer gecheckt, en in het is een hele correcte, goede partij, vooral als je bedenkt dat we maar drie kwartier speelden. Ik win dus wel na het offer, maar dan moet ik toch op h8 slaan na 18..-e3. Had gemist dat na 19..-exf2 20. Kf1-Dc4 21.Kxf2-Pg4 22. Kg1-Pxf6 ik 23.Lxb7 heb, omdat de dame de loper niet meer dekt. Nadat ik dat heb gemist, staat het ongeveer gelijk volgens het ding, maarja, met 5 minuten op de klok is het niet te verdedigen.

joost

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op vr 17 feb 2012, 15:14

ja had al het idee dat het een vrij goede pot was, zeker als je kijkt naar hoeveel tijd we hadden. Ik zit nu op werk, kijk vanavond wel even. Wat vond ie van td8? Beter dan gelijk d5 denk ik? En leek me best oke voor jou dat dameoffer in die stelling na lxg7. Vind ie texd1 beter dan de a toren?

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op vr 17 feb 2012, 15:22

taxd1 is beter inderdaad, texd1 is remise, al is pfg4 een winst/verliespoging. Hij vind na lxb4 g5 de beste zet Laughing , echt vaag...

joost

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 27 feb 2012, 12:21

Bekker, mijn torenoffer blijkt toch niet juist te zijn. Zodra ik verderop in de partij Kf7 speel kun je g5 spelen, waarmee je e-pion uiteindelijk vrije doortocht krijgt. Mijn eerste zet (Te2) is op zich wel goed. Nadat je Kb5 speelt moet ik echter f5 spelen (en offeren) om je pion op e7 te kunnen pakken. Daarmee heb je geen directe vrijpion meer en wordt het aanzienlijk lastiger om te winnen.
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 27 feb 2012, 12:50

Ja ik zag het, ook mijn ''blufzet'' ke4 zodat je niet op h5 mocht pakken was onzin. Je kan gewoon op h5 pakken met remise. Op Kf5 kan je dan kh6 doen. Maar ik had na ke6 ook gerust kg2 of h3 kunnen doen, dat won allemaal. Verder wel een ok potje denk ik. Ik had toch ergens even tussendoor op a4 moeten slaan en dan tb8 volgens het ding.

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op ma 27 feb 2012, 14:18

Lang leve de tijdnoodfase zullen we maar zeggen Very Happy .
Al

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven