Hernieuwd team faalt op de kinderboerderij

Ga naar beneden

Hernieuwd team faalt op de kinderboerderij

Bericht  joost op zo 18 sep 2011, 12:24

Dit jaar samen met de Toren lijkt het doel van het 1e team duidelijk: promotie. En in de eerste ronde tegen PION uit Groesbeek moest dat dan duidelijk worden. Met een ratingvoordeel van gemiddeld 120 punten per bord was het in ieder geval duidelijk wie favoriet was. En tegen enen begonnen we met de wedstrijd in de soms zo stille kinderboerderij. Ikzelf was nonplaying captain in een wedstrijd die ik niet snel zal vergeten.

Als eerste was Nick klaar op bord 8. Tegen Leo Wijnhoven wist hij geen enkel openingsvoordeel te bereiken, en na een remiseaanbod van zijn tegenstander liet ik het hem uiteindelijk aannemen, omdat een paar andere borden er goed voorstonden. Vooral Etienne en Tjaart leken goed te staan. Willy leek met zwart geen openingsnadeel te hebben. Erik en Fabio stonden wat minder. Gelukkig speelde laatstgenoemde een paar minuten later op bord 7 remise tegen Wopke Veenstra. De opening van hem was minder gelukt en hij speelde eigenlijk voor twee uitslagen: remise of verlies. Het eindspel bleek uiteindelijk vrij gemakkelijk binnen de remisemarge te zijn.

Geen vuiltje aan de lucht dus. Tjaarts voordeel leek winnende vormen aan te gaan nemen als hij nu zijn paard zou offeren voor drie pionnen en aanval, en Etienne brak de stelling eindelijk open, waarna de tegenstander dacht ik geleidelijk zou gaan bezwijken. Stefan had ondertussen ook een geweldige stelling. Alleen Erik en Bob kwamen wat in de verdrukking te staan. 5-3 leek dus wel een realistische uitslag.

Nou wil ik hier geen woordgrapjes met kinderboerderij en dieren maken, maar de zet die Et daarna deed kan ik alleen maar omschrijven als een enorme bok. Stuk weg met een stap-2 dubbele aanval, weg partij. Etienne modderde nog wat verder, maar het was duidelijk dat hij ging verliezen. Zijn tegenstander, Wim Molenkamp, speelde het eindpsel met stuk meer rustig uit. Daarna verpeste Stefan zijn stelling en vergat Willy zijn voordeel uit te bouwen. Daar op bord één werd daarna al snel de vrede getekend met Luuk de Ruijter. Ik zag ondertussen al een paar donderwolken opkomen... Bob kwam steeds slechter te staan en ook Erik was er nog niet al te best aan toe. Alleen Tjaart leek na zijn offer (Pxg6!) winnend voordeel te hebben.

Stefan kwam terecht in een mindere stelling, maar, optimistisch als altijd, speelde hij vol op winst. Nadat zijn tegenstander, Jan Fleuren, wat winsten had gemist bracht Stefan een vreselijk pionoffer, wat door meer geluk dan wijsheid remise bleek te zijn. Bob, met een kwal en pion achter, kreeg ondertussen wat schwindelkansen, wat hoop bracht. Erik was de druk van zijn tegenstander ontworsteld en leek in het T+L+4 pionnen vs T+L+4 pionnen eindspel kansen te gaan krijgen, absoluut niet vanwege een betere stelling, maar vooral door een gebrek aan tijd bij de tegenstander en nog meer vanwege het feit dat Erik dit soort stellingen altijd wint. Tjaart wist met een pionnenstorm+ mataanval de winst veilig te stellen. Bob verloor uiteindelijk alles en moest op bord 3 opgeven tegen Theo Wijnhoven. Gelukkig werd het nog 4-4 door de 'regelmatige overwinning' van Erik, die op geluk en karakter de partij naar zich toetrok.

Het was niet om aan te zien. Het was spannend, maar de partijen waren in het algemeen van bedroevend niveau. De volgende keer beter, zullen we maar zeggen.

De Toren Arnhem - VSV 1 - PION 4-4
Willy Hendriks - Luuk de Ruijter 1/2-1/2
Etienne Goudriaan - Wim Molenkamp 0-1
Bob Beeke - Theo Wijnhoven 0-1
Erik v/d Dikkenberg - Olav Schoonenberg 1-0
Stefan Bekker - Jan Fleuren 1/2-1/2
Tjaart Offringa - Jasper Bons 1-0
Fabio Bravo - Wopke Veenstra 1/2-1/2
Nick Beijerinck - Leo Wijnhoven 1/2-1/2

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Hernieuwd team faalt op de kinderboerderij

Bericht  Mescheriakov op zo 18 sep 2011, 13:31

Mooi verslag Joost, het was inderdaad bere-spannend. Very Happy

Gelukkig hebben Erik en Tjaart de dag nog kunnen redden.
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 85

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op zo 18 sep 2011, 18:05

Ik had dus toch mijn 1e ingeving moeten spelen, maar dat was veel te riskant vond ik. Na het gespeelde g3 Dg4 pc1 Dh3 had ik achteraf spijt niet in te gaan op het mooie offer txg3 hxg3 Dxg3 kh1 lxf4. En nu is txf4 de enige zet (tb2/De2 le3 en te8) en na Dxf4 De1 kf8! staat zwart totaal gewonnen..

Helaas speelde ik het rustige Dh3 waarna mijn voordeel wel weg is..

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Osito op di 20 sep 2011, 10:47

http://www.piongroesbeek.nl/nieuws/verslagen/pion1/2011-09-18.php

Bij PION zit het incident van een aantal jaren terug nog diep. Tja als je na zoveel bedenktijd jezelf nog steeds als slachtoffer ziet, ben je niet goed wijs natuurlijk. Overigens wel een grappig verslag. Dat TeeJay al heel snel beter stond wordt niet genoemd. En dat bij hun Theo als laatste bezig was ipv Dikkie...ach ja. De partijen waren ook binnen een halve minuut van elkaar afgelopen. Overigens ben ik het er wel mee eens dat we met 4-4 nog goed wegkomen. Bord 4 en 5 leveren ons nog een MP op.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op di 20 sep 2011, 13:43

Er wordt ook genoemd dat ik verloren sta tegen Jan Fleuren, dat is misschien op 1 moment in de hele partij. De rest van de partij stond ik gewoon beter en het laatste gedeelte was remiseachtig als ik ook niks doe. Maar ja blijkbaar zit het nog steeds erg diep inderdaad.

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Osito op di 20 sep 2011, 13:47

Bekkertje schreef:Er wordt ook genoemd dat ik verloren sta tegen Jan Fleuren, dat is misschien op 1 moment in de hele partij. De rest van de partij stond ik gewoon beter en het laatste gedeelte was remiseachtig als ik ook niks doe. Maar ja blijkbaar zit het nog steeds erg diep inderdaad.
Na een uur spelen stonden we inderdaad erg mooi. Jij en TeeJay hadden al een voordelige stand bereikt. De draws van borden 7 en 8 in licht inferieure stelling waren ook goed. Maar na een uur of 3,5 spelen was het toch anders. Mike : 'Er zijn nog wel wat gelukjes links en rechts nodig.' Willy : 'Ja inderdaad...voor de 4-4'. Op dat moment stonden zowel jij als dikkie erg verdacht.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  joost op ma 03 okt 2011, 21:29

We mogen nog blij zijn dat de geiten niet dit geluid maakten: http://www.dumpert.nl/mediabase/1737981/4c100379/hoe_doet_een_geit_.html
Had ik helemaal niet meer kunnen schaken.

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: