Veenendaal 2 - Ede 1

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Veenendaal 2 - Ede 1

Bericht  Al op vr 09 dec 2011, 08:21

Moest gisteren helaas vanwege meerdere zieke familieleden de wedstrijd laten schieten. Lees net op de website van de 'buren' dat we met 6-2 hebben gewonnen. Heel goed gedaan allemaal !! Kom maar met het verslag Very Happy .
Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Veenendaal 2 - Ede 1

Bericht  Mescheriakov op vr 09 dec 2011, 19:17

Beterschap voor de familie Arjen, we hebben je gemist, gelukkig werd er goed
gespeeld gisteravond tegen Ede. Alleen Ron verloor helaas zijn toren-eindspel.
Er was nog wel een grappig voorval.
Ikzelf moest helaas remise claimen met 18 sec. op de klok, had veel tijd verbruikt met
zwart en in eerste instantie was er onduidelijkheid of de claim wel terecht was.

Hier is de situatie, zwart(ikzelf) heeft koning, paard en twee pionnen.
Wit heeft koning en loper, bij mijn laatste zet heb ik wits laatste pion geslagen
met mijn paard en claim remise.
Nou waren er schakers die twijfelden aan deze claim, die volgens mij helemaal
terecht was. Mijn tegenstander accepteerde de claim uiteidelijk ook wel omdat hij
volgens zijn zeggen geen winstplan had.
Blijkt maar weer eens dat er nog veel onduidelijkheid is over het remise-claimen,
ik denk dat Nico wel weet hoe het precies zit.

Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  joost op vr 09 dec 2011, 19:37

Ik twijfel niet aan het feit dat remise daar de enige uitslag was, maar ik denk dat de claim niet meteen door de meeste scheidsrechters gehonoreerd zou worden, puur omdat er een eventueel matbeeld inzit. Volgens mij moet er nog even een paar zetten worden doorgespeeld, waarna duidelijk is dat je tegenstander niet op winst speelt of kan spelen. Het verschil is subtiel, maar volgens mij hechten sommigen daar veel waarde aan. Gelukkig was de tegenstander gewoon sportief, en nam de remise aan. Dat kan natuurlijk ook niet anders.

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Etienne_G op vr 09 dec 2011, 20:41

Dat is meer de snelschaakregel Joost. (bij snelschaak mag je gewoon niet claimen eigenlijk, maar als je tegenstander geen mat kan zetten is het ofc remise.) Bij een lange partij is het claimen van remise met maar 1 stuk voor de tegenstander volgens mij wel gewoon terecht en remise. Maar uiteindelijk bepaalt natuurlijk altijd de arbiter in zo'n geval. Gelukkig had je een sportieve tegenstander Smile En een prima resultaat natuurlijk weer 6-2!

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Johan op za 10 dec 2011, 14:18

Ik werd inderdaad alsnog opgeroepen om in te vallen voor Arjen.
Was net zo blij dat ik niet hoefde te spelen omdat ik die dag een flink aantal presentaties moest geven op een congres in Cinemec.
Dat bleek 's avonds ook wel. Ik had gemist dat mijn tegenstander een stuk dreigde te winnen, maar ik kon me er nog een beetje uitrommelen.
Daarna bood mijn tegenstander (Cor van Ingen) opeens remise aan, wat ik met beide handen aannam. Volgens Joost was dat gezien de stelling niet helemaal terecht, maar gezien de spleetjes in mijn gezicht waar ik nog doorheen keek was het wel acceptabel Very Happy
Tegenstander speelde overigens het Bekkersysteem: 1 f3, 2Ph3 3 Pf2 4 g3 5 Lg2 Very Happy
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271
Registration date : 14-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Johan op za 10 dec 2011, 14:26

De Elster Toren houdt de verschillen klein. Bij winst gaan ze over ons heen.

1 Veenendaal 2 6 16,5
2 De Elster Toren 4 16
3 SMB 2 4 11,5
4 De Cirkel 4 9,5
5 ASV 5 2 11,5
6 Rokade 2 11,5
7 Het Kasteel 2 2 11
8 Edese SV 0 8,5
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271
Registration date : 14-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Al op za 10 dec 2011, 15:41

Heel rechtlijnig gezien was de remiseclaim volgens mij niet terecht, omdat wit met de aanwezige stukken mat kan geven (vb zwarte koning op h8 en zwarte paard op g8 en witte koning op g6 en witte loper op g7 (of aan de andere kant van het bord als de loper witveldig is) en dan maakt het niet uit waar de zwarte pionnen op het bord staan. Toegegeven, je moet met zwart wel heel uitbundig meewerken maar toch.....
Ik heb heel lang geleden op een toernooi in Zwolle hetzelfde zien gebeuren in een partij met Dimitri Reinderman die nog een zwartveldige loper tegen een pion had. De pion stond ergens midden op het bord, maar met het materiaal wat op het bord stond had kon de zwarte koning op h8 staan en de zwarte pion op h7 (hoewel die daar dus helemaal niet stond) en witte koning op f8 en Lg7. Ondanks het feit dat Dimitri de partij never nooit met mat had kunnen winnen, kreeg hij de partij wel toegewezen. Gelukkig bestaan er nog spelers die de redelijkheid van de partijen in kunnen zien en remise overeenkomen. Vorig jaar deden Audry en Henk dat ook (respectievelijk tegen Bennekom en Pallas), deze keer hadden we geluk met de Edese tegenstander !!
Al

Aantal berichten : 152
Punten : 205
Registration date : 15-03-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op za 10 dec 2011, 16:57

Wanneer kun je remise claimen?

1. Als voor de derde keer dezelfde stelling ontstaat, let op dit hoeft niet door opeenvolgende herhaling van zetten.
2. Als er 50 zetten lang geen stuk is geslagen en GEEN pion is verzet, dit laatste wordt weleens vergeten.
3. Bij onvoldoende mat potentieel, bv 2 koningen en allebei een paard...
4. In de laatste 2 minuten van de partij mag je de klok stilzetten en remise claimen, als je tegenstander geen serieuze winst poging meer doet in een stelling die op normale wijze niet te winnen is.

Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  brilsmurf op za 10 dec 2011, 18:29

Dat wat bij 3. staat klopt niet helemaal, aangezien er een matbeeld is met koningen op b6 en a8 en paarden op c7 en b8. Puur hypothetisch uiteraard, maar als je vlag valt heb je wel verloren!

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  naj-rsc op za 10 dec 2011, 18:58

De claim is wel terecht. Alleen niet op basis van artikel 9.6 maar op basis van artikel 10.2.a
Verschil tussen 9.6 en 10.2.a is het woord "normaal".
Artikel 10.2.a geldt echter alleen tijdens het versneld beƫindigen (met nog maar 2 min tijd ) en remise moet worden geclaimd!
Dat laatste hoeft bij 9.6 ook niet. Mag de wedstrijdleider op ingrijpen hetgeen niet mag bij 10.2.a

naj-rsc

Aantal berichten : 18
Punten : 28
Registration date : 17-02-09
Leeftijd : 63

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven