Veenendaal 4 bewijst 3e klasse waardig te zijn

Ga naar beneden

Veenendaal 4 bewijst 3e klasse waardig te zijn

Bericht  JH van Beelen op za 10 dec 2011, 15:57

Vrijdagavond 9 december vertrok Veenendaal 4 in de richting van Wijchen, onder de leiding van onze non-playing captain, dhr. Van Surksum. Ruim op tijd arriveerden wij in het wijkcentrum, waarvan we later ontdekken dat het een zeer fijne speellocatie is. Na een korte bemoediging van onze captain (“Winnen, of de terugweg lopen”) is het tijd om achter de borden plaats te nemen. Op de borden 1 en 2 nam de familie Blankestijn plaats. Borden 3 en 4 waren voor de familie Van Beelen. Bord 5 was voor Ricus Goossens en bord 6 voor Rob van Oosterom.

Ik nam plaats aan bord 4, naast Ricus en dat was niet echt bevorderlijk voor mijn partij. Want binnen een half uur gebeurde er zoveel bord 5 wat best interessant was om te volgen. Binnen dat halve uur leek eigenlijk de wedstrijd wel in het voordeel van Ricus beslist te zijn. Zijn tegenstander liet zijn dame insluiten waarvoor hij een kwaliteit voor moest offeren om haar te redden. Na korte tijd werd er nog een kwaliteit weggeven wat erin resulteerde dat voor 21u de 0-1 opgeschreven kon worden. {0-1}

Inmiddels wordt ook op de andere borden het een en ander duidelijk. Op bord 1 zat Wijnand met een zeer gecompliceerd stelling, zoals altijd. Echte conclusie daaruit trekken is nog niet mogelijk. Op bord 2 bij Job stond een stelling die zeer zeker remisewaardig was. Echter er is nog tijd zat, dus eerst nog maar doorspelen. Op bord 3 zat Jaap, die op onbegrijpelijke wijze zijn pionnen met die van de tegenstander had gevlochten. Daar zou nog heel wat nadenken voor nodig zijn om die opstelling te ontrafelen. Op bord 4 speelde ik tegen een tegenstander van ongeveer dezelfde sterkte. Dankzij de bemoedigende woorden van mijn teamgenoten wist ik de rust te bewaren en een vrij solide stelling op bord te zetten. Bord 6 bij Rob was minder rooskleurig. Rob stond 2 pionnen achter, dus dat was niet echt bemoedigend.

Rob echter kwam terug en wist een pionnetje op te snoepen. Ondertussen werd op bord 2 en 4 remise beklonken. {1-2} Rond kwart voor 11 wist ook Rob zijn tegenstander ervan te overtuigen dat remise wel een goede optie was. {1½/2½} Nu begon het erom te spannen. Op bord 1 stond Wijnand een pion achter, liep qua tijd ook wat achter op zijn tegenstander, maar ik wist inmiddels dat een kleine voorsprong in mijn voordeel op me lag te wachten. Na kort overleg met de captain werd besloten om een tactisch remiseaanbod op bord 1 te doen. En wat toen gebeurde kan ik nog steeds niet snappen. Hun captain (die overigens verloor van Ricus) besluit dat de speler van bord 1 moet wachten tot er meer duidelijkheid is op bord 4, wat meer druk legt op mijn tegenstander. Na zo’n 20 minuten en een pionnetje in mijn voordeel is de tijd van Wijnands tegenstander zo ver geslonken dat de punt op bord 1 wordt gedeeld en de eerste matchpunt binnen is. {2-3} Echter na wat onbenulligheid van mij laat ik mijn tegenstander het initiatief nemen en zit er voor hem niets anders op dat eeuwig schaak te geven. Om kwart voor 12 wordt voor bord 4 ook remise opgeschreven en is de overwinning een feit. {2½/3½} Met een voldaan gevoel en 2 matchpunten keren wij rond middernacht weer richting Veenendaal. Per auto uiteraard, wat niemand had verloren.

Jaap-Hille

Het Kasteel 4 1487 – Veenendaal 4 1471 2½ - 3½
Kaz Haans 1523 – Wijnand Blankesteijn 1456 ½ - ½
Nico Wismans 1503 – Job Blankesteijn 1511 ½ - ½
Tony Hall 1501 – Jaap van Beelen 1537 ½ - ½
Simon van Dijk 1492 – Jaap-Hille van Beelen 1518 ½ - ½
Niels Radder 1464 – Ricus Goossens 1477 0 - 1
Ben van Cuyk 1438 – Rob van Oosterom 1404 ½ - ½

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 27

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Veenendaal 4 bewijst 3e klasse waardig te zijn

Bericht  Osito op zo 11 dec 2011, 20:17

Mooi verslag, goed gedaan mannen!
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  joost op ma 12 dec 2011, 01:53

Kijk, dat is nou een mooi resultaat, en ook nog tegen de nummer 1!
Gefeliciteerd, al is het wel een beetje laf van de 5 remises Smile

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Bericht  JH van Beelen op za 14 jan 2012, 01:04

Ook afgelopen donderdag heeft het 4e haar positie in de derde klasse weer verstevigd, verslag staat de website

tussenstand :

Klasse 3H Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8
1. De Cirkel 2 8 20 x . 5 . 3½ 6 5½ .
2. De Toren Arnhem 7 8 18 . x . 4 5 4 5 .
3. Veenendaal 4 5 12½ 1 . x 3½ . . 5 3
4. Het Kasteel 4 4 12½ . 2 2½ x 3½ . . 4½
5. SMB 4 2 9½ 2½ 1 . 2½ x 3½ . .
6. PION 4 2 9 0 2 . . 2½ x . 4½
7. Wageningen 6 2 6 ½ 1 1 . . . x 3½
8. ASV 9 1 8½ . . 3 1½ . 1½ 2½ x

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 27

Profiel bekijken

Bericht  Johan op za 14 jan 2012, 20:02

Het Kasteel houdt een kater over aan de bezoekjes van Veenendaal.
Als Veenendaal op bezoek komt speel je 5 partijen remise en vervolgens verlies je de wedstrijd (zowel Veenendaal 2 als Veenendaal 4) Very Happy
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271
Registration date : 14-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: