Veenendaal/De Toren 1 bewijst klasse!

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Veenendaal/De Toren 1 bewijst klasse!

Bericht  Etienne_G op zo 18 dec 2011, 17:24

Vol goede moed rezen we af naar Haarlem. We hadden eindelijk gewonnen de vorige keer, en stiekem hoopten we deze keer dat de vorm gevonden was. Daarvoor moest nog maar 1 obstakel overwonnen worden: Er moest goed gespeeld worden. Razz
Dat was in onze eerste drie ronden helaas nog (bijna) niet voorgekomen.

Haarlem was op papier één van de sterkere teams van de poule. Met FM Jaap de jager en FM Bart Gijswijt bezitten ze over twee sterke kopmannen en de rest van het team bestaat bijna allemaal uit spelers van rond de 2100. Op papier zouden wij licht favoriet zijn, maar tot nu toe was dat zeker nog geen garantie voor succes.

Op de locatie aangekomen lieten we ons eerst inlichten in de wereld van het honkbal. De speelzaal bevond zich namelijk in de kantine (volgens mij dan..) van Kinheim.Dit is een hoofdklasser in het nederlandse honkbal. Daar bleek onze honkbalkennis zeer beperkt.. Onthoud: Honkbal is een negental, geen elftal!

Bij het beginnen van de ronde bleken de broers de Jager afwezig te zijn. Een meevaller voor ons, zo miste Haarlem toch twee sterke spelers.

Waar de invallers bij Haarlem nog even moesten wennen aan het niveau waren Nick en Fabio duidelijk volledig bij de les. Fabio speelde een soort najdorf tegen Peter Beerens maar had denk ik ergens een tempo gewonnen. Deze versie leek in ieder geval erg gunstig voor wit. Fabio had hier echt geen kind aan en wat ik er van meekreeg was dat zijn tegenstander mat stond voordat hij wist wat zich overkwam. Een erg goede partij van Fabio!

Bij Nick was het ook snel afgelopen. Zijn tegenstander offerde een stuk in de taimanov en dit was het begin van een echte wildwestpartij. Deze stelling was bij ons nog bekend van de partijen van Leo. Deze gaf hier vaak zijn dame teruggaf voor nog twee extra stukken. Nick besloot echter zijn toren er uit te gooien en het stuk te houden. Er volgde een scherpe partij waarin Nick het allemaal beter wist uit te rekenen. (En dat met 1:30 over op de klok!)

Zo stond het na 2 uur al 2-0 en was ik zelf tegen Rene Duchene in een goed eindspel gekomen. Deze speler had nog niet verloren en is normaal ook erg lastig te verslaan. In dit geval had ik echter het geluk dat hij dezelfde variant speelde die ik had voorbereid voor Jaap de Jager. Toen ik iets beter stond besloot hij een kwaliteit te offeren maar zijn tegenspel bleek toch te weinig te zijn. Toen ik zijn vrijpion ophaalde was het nog een kwestie van Techniek: 3-0.

Ondertussen was Stefan al zeer optimistisch over zijn stelling en dacht hij erg goed te staan. Ik was hier op dit moment nog niet zo zeker van, omdat in een dichte stelling zijn paard op d7 in mijn ogen niet zo goed stond in het gesloten siciliaans. Of zijn tegenstander een foutje maakte of dat ik het toch verkeerd heb gezien weet ik niet, maar Stefan wist met een slimme variant alle centrumpionnen te ruilen waarna al zijn stukken actiever kwamen te staan. Ook de witte koningsstelling was opeens zeer open. Na deze tactische fase was het een kwestie van de juiste pionnen aantasten en materiaal ophalen en dat is voor Stefan een koud kunstje.

Ongeveer op het zelfde moment besloot Captain Tjaart tot remise en ik geloof dus dat het winnende halfje op zijn naam geschreven kan worden. Tjaart speelt wel al het hele seizoen top en liet ook deze keer weer zien dat er nog genoeg inzat. Zijn tegenstander werd volledig onder de voet gelopen en deed alles wat hij kon om dit nog te verdedigen. Uiteindelijk werd deze voor zijn werk beloond toen Tjaart in tijdnood even twee zetten omdraaide en de stelling van onduidelijker aard werd. Waarschijnlijk een slimme beslissing om hier voor de veilige remise te gaan.

Bij deze ongelofelijke tussenstand van 4.5-0.5 Zou je toch denken dat het nog ergens mis moet gaan, maar ook de laatste drie borden leken niet te gaan verliezen. Joost had ergens door een misrekening een pion verloren maar hield het hoofd koel en liet nog eens zien dat zolang je hem het loperpaar geeft niemand hoeft te vrezen. Hij gaf geen krimp en haalde schijnbaar moeiteloos een remise binnen.

Bij Willy leek ook lange tijd geen vuiltje aan de lucht. Zijn tegenstander Bart Gijswijt speelde volgens mij wel een sterke partij maar gezien de aard van de stelling (Franse doorschuifvariant) leek het er op dat beide spelers niet erg veel mogelijkheden hadden maar wel een solide stelling. Willy dacht echter dat hij met een aanval over de koningsvleugel nog op winst kon spelen. In mijn ogen een logisch plan en ik dacht dus ook dat wit ietsje beter moest staan. Toen Bart echter met een kwaliteitsoffer kwam bleek dat de witte stukken toch allemaal verkeerd stonden en Bart opeens een mooie aanval kreeg. Een sterke partij van Bart maar helaas dus een nul voor onze kopman.

En natuurlijk was Erik weer als laatste bezig. Dat hij onze grote vechter is wisten we al langer, maar dit keer was de lange partij niet zijn eigen schuld. Hij had in een iets mindere stelling bij 3-0 namelijk al remise aangeboden. Dit leek mij een verstandig besluit, maar zijn tegenstander besloot dat hij nog wat kansjes zag en wilde waarschijnlijk voor zijn team ook winnen. Erik loste het echter allemaal handig op en gaf een pionnetje om zelf op de zevende rij binnen te komen. Uiteindelijk kreeg hij een toreneindspel met een pion minder en dit werd netjes remise gehouden.

Uiteindelijk dus een prima 5.5-2.5 overwinning op een redelijk sterke tegenstander. Gezien het ratingoverwicht misschien geen heel vreemde uitslag maar het is goed om te zien dat het met sterk spel bewezen werd en we sluiten ons nu echt weer aan bij de top. Met 5 matchpunten en 18 bordpunten staan we gelijk met 2 andere teams en 1 Matchpunt achter Spijkenisse. Deze zullen we echter nog treffen, dus alles is nog mogelijk.

Persoonlijke uitslagen (van de website van Haarlem)
Bart Gijswijt (2326) - Willy Hendriks (2425) 1 - 0
René Duchêne (2167) - Etienne Goudriaan (2218) 0 - 1
Jan-Willem van Prooijen (2121) - Erik van de Dikkenberg (2212) ½-½
Paul Lieverst (2105) - Stefan Bekker (2248) 0 - 1
Max Merbis (2067) - Tjaart Offringa (2101) ½ - ½
Hubrecht van den Brekel (1944) - Joost Offringa (2189) ½ - ½
Peter Beerens (1940) - Fabio Bravo (2038) 0 - 1
Frank Beverdam (1857) - Nick Beijerinck (2036) 0 - 1

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Veenendaal/De Toren 1 bewijst klasse!

Bericht  Bekkertje op zo 18 dec 2011, 18:52

Mooi verslag Et!

Voor het goede en objectieve verslag van Haarlem:

http://www.hwphaarlem.nl/extern/hwp1/verslagen/2450-duidelijke-nederlaag-voor-hwp-i

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Etienne_G op zo 18 dec 2011, 20:03

Het verslag van HWP was inderdaad prima. Sowieso een zeer bescheiden en gezellige tegenstander. Bijna iedereen heeft nog gezellig en uitgebreid geanalyseerd.

Hoe was jouw stelling nou uiteindelijk Stefan? Zegmaar na Pxb4 b3 die stelling? Nadat je de stelling open gooide met Pxd3 stond je natuurlijk super maar daarvoor vond ik het dus niet zo duidelijk.

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op zo 18 dec 2011, 21:29

Ja hij moest ipv a3 d4 doen volgens mij. Dat vind de computer ongeveer een gelijke stelling, de lopers van wit doen niks en die van b7 ook niet. Maar de loper op e7 is daar denk ik wel de beste loper van het bord en mijn paard kan ik omspelen naar bijvoorbeeld b6. Heb daar geen problemen in ieder geval. De computer geeft na dameruil een licht plusje voor zwart (-0,2) maar in de praktijk is het lastig te keepen denk ik. Ik mol gewoon altijd zijn pionnenstructuur en dat paard op d3 blijft irritant.

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op ma 19 dec 2011, 18:53

Gefeliciteerd mannen !!! santa santa santa

Leuk verslag Very Happy , en als team beginnen jullie weer een
echte Fijenoord-mentaliteit te krijgen. Thuis gewoon alle
top-ploegen verslaan. Razz
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 19 dec 2011, 22:56

Echt die reactie van mijn tegenstander op de haarlem-site is echt onbegrijpelijk.

''Mooie overwinning Bart!

Mijn partij was, net als de vorige, helaas weer verloren na beter te hebben gestaan in het middenspel.... grrrrrrrrrr''

In een gesloten siciliaan hoor je op de koningsvleugel aan te vallen, hij heeft de hele partij achter de feiten aangelopen en dan zegt ie dit Laughing Hij heeft 1 zet volgens de computer + 0,2 gestaan ofzo Razz

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 19 dec 2011, 23:02

Ze winnen van alle topploegen thuis, behalve van Ajax natuurlijk Razz En we krijgen thuis 0 topploegen, we moeten uit naar alle op papier sterke teams..

Bekkertje

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op ma 09 jan 2012, 15:47

verslagje ? In Wageningen een kraker op bord 9 in de 1e klasse :

Wageningen 2202 Paul Keres 2231 6 - 4
1. Timman,J.H.(Jan) 2553 Hertog ten,H.M.(Hugo) 2354 1 - 0
2. Marks,H.(Hendrik) 2253 Wemmers,X.A.(Xander) 2392 0 - 1
3. Afek,Y.(Yochanan) 2300 Smits,M.(Mark) 2213 1 - 0
4. Eijk van,J.H.A.(Sander) 2376 Hommerson,P.(Paul) 2267 1 - 0
5. Oorebeek,E.(Erwin) 2111 Lombaers,P.J.(Peter) 2241 1 - 0
6. Stap,C.R.M.(Kees) 2097 Veltkamp,G.(Gerben) 2202 0 - 1
7. Franssen,J.(Jeroen) 2112 Both,A.(Bert) 2167 ½ - ½
8. Torn,L.H.(Bert) 2132 Fliert van de,W.(Willem) 2130 ½ - ½
9. Verwoert,J.(Jef) 2005 Cornelisse,J.J.A.(John) 2178 0 - 1
10. Jonker,A.B.(Fred) 2079 Mellema,A.(Andries) 2165 1 - 0

Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op ma 09 jan 2012, 16:10

Het had een kraker moeten zijn, maar na 20 zetjes ging het licht uit bij Jef. Twee pionnen achter en de rest was al van het bord.

Verslagje: http://www.paulkeres.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1245&Itemid=87
En nog één: http://svwageningen.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=322
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: