Veni, Vidi, Vici

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Veni, Vidi, Vici

Bericht  joost op za 11 feb 2012, 22:19

Het eerste moest vandaag tegen de Wijker Toren, en deze keer ging het erom. De winnaar zou een gooi kunnen doen naar het kampioenschap, de verliezer haakt af. Ikzelf bereidde me voor door onderweg bij een tankstation een veel te duur en veel te groot blik Red Bull te kopen, en dat op een een of andere manier binnen te krijgen. Stefan deed hetzelfde met een iets kleiner blik van hetzelfde spul, en iets wat op een saucijzenbroodje leek. Qua energie zat het dus wel goed.

Iedereen van ons was op tijd bij de speelzaal in het verre Wijk aan Zee. Binnen wachtte een digitaal bord ons vrolijk op met de tekst: "Welkom bij het Tata Steel Chess Tournament". We zaten echter niet in de grote speelzaal, maar in een achterkamertje. Wel een prima zaal trouwens. Van tevoren had ik wel mijn twijfels over onze kansen, al wist ik wel dat we normaal het betere team zouden moeten zijn. Maar ikzelf speel helaas al maanden slecht, en ik ben niet de enige wisselvallige. Ook kon Tjaart niet meedoen, omdat hij in de nachtdienst zat. Die twijfels verdwenen echter al snel. Op bord 1 was Willy voortvarend van start gegaan, en had al een comfortabele plus. Etienne op 2 had wat voorbereid, wat duidelijk een verrassing voor zijn tegenstander was. Deze ging al snel op offeren over, en dat leek niet te werken. Erik kwam in zijn favo systeem terecht, en dit leek een zeldzaam harde veegpartij te worden. Bob stond in bliksemtempo al gewonnen. Ikzelf deed een vaag systeempje, wat langzaam maar zeker vreselijk fout ging. Terwijl ik me oplaadde voor een moeilijke tijdnoodsfase, kwamen de eerste uitslagen binnendruppelen. Etienne had het meeste geofferde materiaal ongestraft kunnen slaan. Nu was hij echter doorgeslagen, en had drie stukken meer, en ongeveer elk veld op het bord onder controle. Behalve veld h7, waarop hij mat ging (0-1). Daartegenover stond dat Nick, die in de opening eerst wat minder leek te staan, nu zelf duidelijk beter stond. Hij won gauw daarna, waardoor hij zelfs nog met de vroege auto van zijn vader terug kon. Willy had al een stuk had gewonnen, en Bob stond twee gezonde pionnen voor. Stefan had een pion minder, maar wel een beetje compensatie. Het leek me niet genoeg voor de pion, maar Stefan ziet altijd meer dan ik. Op bord 8 zat onze gouden invaller, Jan van Dorp, die zijn tegenstander langzaam maar zeker leek te overspelen na een kalme opening.

De tijdnoodfase was een hele mooie. De tegenstander van Willy ging in hopeloze positie (nog steeds een stuk achter) door zijn vlag, en Erik liet niks van zijn tegenstander over door de mooiste zetten te doen en het uiteindelijk met een paardoffer af te maken (3-1). Ik stond ondertussen totaal verloren, maar had mezelf flink opgeladen, en zat als een bezetene achter het bord. Mijn tegenstanders tijd tikte weg, totdat hij minder dan een minuut had. Op dat moment gaan schakers snel spoken zien, en ik gebruikte dat dan ook ten volste: ik drong hem in het defensief (terwijl er niks dreigde) en schwindelde daarna een dame. Een zet later gaf hij op, omdat hij ook nog mat ging (4-1). Ik had moeite om mijn strijdkreet niet in de speelzaal te laten horen. De gang moest er wel aan geloven.

Bob had ondertussen wat voordeel verloren, maar stond nog altijd beter. Zo duidelijk als in de stelling met de twee pionnen meer was het echter niet meer. Hij overspeelde zijn tegenstander echter in het eindspel, zodat hij alsnog het punt bij kon schrijven. Stefan had ondertussen zijn pion teruggewonnen, en kwam in een dame-eindspel met evenveel pionnen terecht. Dit werd al snel remise gegeven. Uiteindelijk speelde alleen Jan nog, en dat leek een punt te gaan worden. Tot een paar zetten voor het einde leek hij, in een eindspel van paard + 2 pionnen tegen loper + 1 pion, te gaan winnen. Het was echter lastig, en de tegenstander wist het uiteindelijk te keepen. Zo werd het 6-2 tegen de op papier sterkste tegenstander.

Veni, vidi, vici

T De Wijker Toren 2188 - De Toren Arnhem - VSV 1 2188 2-6
1. Sjoerd Plukkel 2304 - IM Willy Hendriks 2413 0-1
2. Dennis Ruijgrok 2273 - FM Etienne Goudriaan 2279 1-0
3. FM Rick Duijker 2207 - Stefan Bekker 2210 ½-½
4. Bart-Piet Mulder 2188 - Joost Offringa 2133 0-1
5. Thomas Broek 2167 - FM Erik van den Dikkenberg 2205 0-1
6. Peter Uylings 2111 - Bob Beeke 2215 0-1
7. Jimmy van Zutphen 2146 - Jan van Dorp 1993 ½-½
8. Arjan Wijnberg 2110 - Nick Beijerinck 2056 0-1

Laatst aangepast door joost op zo 12 feb 2012, 19:07; in totaal 3 keer bewerkt

joost

Aantal berichten : 228
Punten : 250
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

baasheid

Bericht  gunthaaa op za 11 feb 2012, 23:34

gefeliciteerd met jullie overwinning hihihi Cool

gunthaaa

Aantal berichten : 1
Punten : 1
Registration date : 11-02-12
Leeftijd : 24

Profiel bekijken https://twitter.com/#!/Gunthaaa

Terug naar boven Go down

Re: Veni, Vidi, Vici

Bericht  Bekkertje op zo 12 feb 2012, 12:05

Lekkere teamoverwinning ja. Ik had toch wel txe5 kunnen spelen ipv pf3 en dan na Dxe5 f4 Da5/Dd5/Db5 gewoon lxf6 gxf6 Dg4 schaak kh8 Dh4 kg7 td1 met een plus voor wit. De zwarte stukken kunnen niks en er dreigt dan td3-g3... de 2 stukken van wit + toren doen dan veel meer dan de 2 torens + stuk van zwart en er gaan een paar pionnen af van zwart. Hoe de partij ging was het bijna constant 0.00

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Veni, Vidi, Vici

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven