De pion - De Toren/VSV

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

De pion - De Toren/VSV

Bericht  Bekkertje op ma 02 apr 2012, 12:23

Hier nog een verslag van Nick op de torensite:

Toren/VSV 1 tegen De Pion, De Toren wellicht op weg naar het kampioenschap. Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Nick Beijerinck op maandag 02 april 2012 09:46

Op 31 maart 2012 stond de wedstrijd De pion – De Toren/VSV op het programma. Na een lange treinreis kwamen we ruim op tijd aan in Roosendaal.

We speelden in hotel Merks dat een gezellig café had met ook een restaurant en aan de andere kant van het hotel een zaaltje waar we moesten schaken. In die speelde ook nog 3 andere teams van andere verenigingen. De vloer was heel plakkerig en dit leidde vaak erg af. Ook waren de andere teams een stuk luidruchtiger dan normale schaakteams. Een man rende zelfs door de speelzaal omdat, hij zijn jas was vergeten.

Dan nog even snel de opstelling:

Stefan Bekker op 1 (want Etienne Goudriaan was ziek)

Willy Hendriks op 2

Erik van den Dickenberg op 3

Bob Beeke op 4

Tjaart Offringa op 5

Nick Beijerinck op 6

Fabio Bravo op 7

Joost Offringa op 8

Dan over naar de partijen:

Lange tijd leken alle partijen gelijk op te gaan er stonden veel saaie stellingen op het bord of tenminste stelling die ik persoonlijk niet graag speel.

Bij Willy daar in tegen kwam een scherpe variant op het bord waar Willy uiteindelijk een eindspel overhield met loperpaar, maar met een dubbelpion. Willy stond iets beter maar het bleef een lastige stelling.

Stefan had met wit in tussen een goede stelling opgebouwd met de witte stukken. Er werden al gauw veel stukken geruild waarna een lastig eindspel op het bord kwam waarbij Stefan een plus pion had. Stefan zou minimaal remise spelen en als hij het eindspel goed beheerste kon hij zelfs een vol punt binnen halen was op dat moment de conclusie.

Erik had een van de weinige spannend openingen met wederzijdse rokade en beide wilde aanvallen. Erik kwam met de beste aanval en maakte een goeie kans om de partij naar zich toe te trekken en het punt binnen te halen.

Bob had vanuit de opening een stelling opgebouwd waar hij zelf wel van houdt. Wit speelde het naar mening goed en gaf Bob weinig ruimte om te manoeuvreren. Toch slaagde Bob erin om al zijn stukken goed te zetten en hij bouwde een gelijke stelling op.

Tjaart had een redelijk saaie opening maar later in de partij kwamen er behoorlijk wat tactische berekeningen in de stelling. Tjaart leek een pion te winnen maar kwam vervolgens een stuk minder te staan. Ik heb geen idee wat er fout is gegaan maar Tjaart stond in ieder geval minder (2torens tegen 1 dame achter).

Ikzelf had met zwart een minimaal gelijke stelling opgebouwd. En kreeg remise aanbod die ik had geweigerd omdat, het me niet duidelijk leek hoe de andere partijen ervoor stonden. Dus probeerde ik zoveel mogelijk stukken op het bord te houden.

Fabio had erg veel moeite met de opening (opnieuw 1.d4) en zwart kwam beter te staan en ook had Fabio nog een stuk minder tijd dan zijn tegenstander.

Joost had met zwart een goeie stelling opgebouwd. En het leek naar mijn mening op remise af te gaan, want er werden stukken geruild en er leek niet veel spannends aan de hand te zijn.

0 - 1

Fabio verloor mede door zijn tijdnood kon hij alle tactische dreigingen van zijn tegenstander niet overzien. En maakte dan ook uiteindelijk een beslissende fout waardoor hij de partij verloor.

½ - 1½

Erik kwam na een erg goeie stelling in eeuwig schaak terecht. Jammer want hij stond erg goed alleen had hij net als Fabio te weinig tijd.

1½ - 1½

Bob bleef zijn stukken goed manoeuvreren en kwam steeds beter en beter te staan. Hij wist het punt te verzilveren door het eindspel goed uit te spelen.

2½ - 1½

Een blunder van de tegenstander van Joost, hij gaf zijn toren weg! Een mooie verassing maar Joost gaf na de partij al aan dat hij al beter stond.

2½ - 2½

Tjaart verliest. De torens van zijn tegenstander werkte te goed samen, waardoor uiteindelijk een penning ontstond waardoor Tjaart zijn paard zou verliezen, dus gaf Tjaart op.

3½ - 2½

Stefan speelt zijn toreneindspel met 1 pion meer echt geweldig uit! De a-pion was niet meer te stappen waardoor de tegenstander zijn toren moest geven. Stefan wint.

3½ - 3½

Ik verlies. Na een dramatisch middenspel, deed ik maar wat zetten in snel tempo omdat, mijn tegenstander weinig tijd had. Dom! Want mijn tegenstander had weldegelijk een plan. En wist door een trucje uiteindelijk in een toreneindspel te komen met 2 pionnen meer. Mijn tegenstander speelde dit niet zo goed uit waardoor er nog remise kansen ontstonden voor mij. Helaas net niet genoeg voor een remise.

4 ½!!!- 3½

Willy wint! Na een lastig eindspel weet Willy na veel hangen en wurgen zijn tegenstander op het verkeerde been te brengen. Het was nog even lastig want beide spelers hadden op het laatst nog minder dan 5 minuten op de klok, maar Willy maakte het met een beetje hulp van zijn tegenstander goed af!

Door deze overwinning zijn we weer 1 stap dichterbij het kampioenschap. De volgende wedstrijd wacht de kraker de Toren/VSV – Spijkenisse!

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: