Veens/Arnhemse Tandem na 1 jaar in 1e klasse!

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Veens/Arnhemse Tandem na 1 jaar in 1e klasse!

Bericht  Bekkertje op ma 23 apr 2012, 11:58

Afgelopen zaterdag was de belangrijke kampioenswedstrijd in Groesbeek tegen Spijkenisse. Eerst maar eens even wat over de organisatie van PION. Die was uitstekend verzorgd. Er waren 3 wedstrijdleiders aanwezig waaronder ook Nico Bosman, er was plastic tussen de deur geplaatst zodat je de deur niet steeds open en dicht hoorde gaan en het was een uitermate sportieve dag. Na afloop zou Theo Wijnhoven ons zelfs uitgebreid feliciteren met een mooi praatje!

Dan maar over de wedstrijd: Misschien kan Joost nog wat aanvullingen doen want ik was zelf bezig met mijn eigen partij die vrij complex was.

We kwamen al na een half uur spelen op voorsprong door Nick aan bord 7 met zwart. Hij gaf een schaakje op b4 met zijn dame waarna zijn tegenstander Ld2 speelde. Vervolgens kon Nick De4 doen wat een toren op h1 aanviel maar ook had hij een paard op e5 staan waardoor hij dus ook mat dreigde op f3/d3. 0-1 dus. Een hele mentale opsteker voor ons team.

Een half uurtje later keek ik rond op de borden en zag het er als volgt uit: Etienne had een moeilijke stelling maar het leek mij lastiger spelen voor zijn tegenstander dan andersom. Willy had een prettige stelling maar ik was bang dat hij teveel stukken liet ruilen waardoor het misschien remise zou worden. Bob stond wat passiever na de opening maar hij dekte wel alles netjes. Erik stond 2 volle pionnen achter maar ik had er wel vertrouwen in dat hij wel wat counterplay zou creeeren. Ikzelf had een lastige catalaan op het bord en ik moest compleet op mijn gevoel spelen. Ik had zoals wel vaker in het catalaans een pion meer op c4 maar daar had hij de nodige compensatie voor. Naast mij speelde Tjaart geen geweldige partij maar zijn tegenstandster Desiree speelde het ook wel erg sterk moet ik zeggen. Fabio aan 8 stond wel weer wat lekkerder. Hij had wat meer ruimte dan zijn tegenstander en ook nog eens tijdsvoordeel.

Ik schrok wel even toen Etienne vervolgens onverwacht verloor, hij had een matcombinatie gemist hoorde ik van Joost in de auto. 1-1 dus. Het zou nu erg lastig worden aangezien Erik het moeilijk zou krijgen en Bob/Willy misschien remise. Dan moesten ik en Fabio wel per se winnen.

Die laatste deed dit ook in tijdnood: Hij kon een stuk oprapen en zo was het 2-1 voor ons.
Cruciaal was het duel van Erik, ik stond iets beter op dat moment en kon alles net dekken, maar de stelling was zo complex dat ik ook niet per se zou winnen. Het walmde van de toeschouwers rond Erik zijn bord, ik zag af en toe uit mijn ooghoeken Erik steeds overtuigendere blikken werpen na zijn zetten dus ik verwachtte al dat het goed kwam daar. En het werd inderdaad 3-1 voor ons omdat Erik weer eens ware mentale weerbaarheid toonde zoals hij wel vaker doet de laatste jaren! Een puike overwinning, winnen vanuit zo'n stelling is voor weinig schakers nog weggelegd.

Ik wist dat ik bij winst het kampioenspunt noteerde. Ik ging er goed voor zitten ondanks dat mijn tegenstander ook van alles dreigde met txb7 in mijn lange rokadestelling. Ik kon counterplay creeren met onder andere een open h en open d lijn die ik in mijn bezit had. De partij was vrij foutloos volgens mijn houdini (btw et die tb4 variant is ook ongeveer gelijk na xe5 ta4 Db6 le3 exd4 cxd4 a6, na lxd4 komt txd4 met een plusje zelfs voor zwart maar dan moet ik wel alle goede zetten vinden) en na de zet Da4 van mij voelde dat ik de partij ging winnen. Ik dekte net alles met die zet en ik dreigde ineens td1 met winst. De computer wilt inderdaad zoals ik in de analyse aangaf tf8-f1 terug doen om td1 af te dekken. Dan sta ik maar -0,4 omdat je bijna een soort patstelling hebt. Maar mijn tegenstander speelde lf3 waarna ik keihard kon toeslaan met txh2 wat gelijk -3 is. Als hij pakt op h2 heb ik Dxa2 Dxb1 waarna ik weer Db6 kan doen en zoals het ging in de partij was het ook gelijk uit. Er volgde kg1 txa2 te8 ta1 txa1 Dxa1 kh2 td2 lg2 txg2!!! kxg2 ld5 en na wat schaakjes gaat het altijd mis voor wit. Zwart wint altijd minstens de toren op e8 terug en wit kon 3 zetten later opgeven. De partij kan ik misschien nog wel even uploaden. Wel leuk potje om na te spelen. Daarmee was het kampioenschap in klasse 2c een feit. Blije gezichten in het veenendaalse en arnhemse kamp waren er uiteraard. Er werd al volop geproost met veel goudgele rakkers in de analyseruimte na afloop.

Tjaart verloor vervolgens van Desiree die het niet helemaal goed uitspeelde. Tjaart had misschien nog wat remisekansjes in een dame-eindspel maar het mocht niet meer baten: 4-2.

Daarna deelde Willy het punt met zijn tegenstander Tony Zhang. Hij had inderdaad iets teveel materiaal geruild (de dames hadden op het bord moeten blijven) en hij koos voor een iets te traag plan:4,5-2,5

Als laatste was weer Bob bezig die al vele keren heeft laten zien over veel zitvlees te beschikken. Hij ging er eens goed voor zitten na een remiseaanbod te hebben afgeslagen en kwam in een beter eindspel. Dit tikte hij zoals wel vaker best soepel uit. 5,5-2,5 einduitslag dus, een iets geflatteerde uitslag. Een 4-4 was meer op zijn plaats geweest maar goed. Daar hadden we natuurlijk lak aan. Daarna gingen we met zijn allen terug naar de Steenen Camer waar ook het 2e team van de Toren zich had gehandhaaft. Ook was daar de eerste overwinning van het ''2e toren/vsv'' team. Reden om dus met zijn allen gezellig na te vluggeren en pannekoeken te eten. Na het eten keerde de veenendalers terug naar Vink om nog gezellig na te kaarten en nog wat biertjes naar binnen te werken. Het was een uitermate gezellige dag met gelukkig het kampioenschap in onze tas. Volgend jaar op naar de 1e klasse! Daarin moeten we zeker wel weten te handhaven minstens als we met hetzelfde team blijven spelen + Ruud/Mees.

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Re: Veens/Arnhemse Tandem na 1 jaar in 1e klasse!

Bericht  htj op ma 23 apr 2012, 13:55

Klasse mannen, Gefeliciteerd met het kampioenschap.

htj

Aantal berichten : 16
Punten : 19
Registration date : 07-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  JH van Beelen op ma 23 apr 2012, 18:27

Netjes gedaan, gefeliciteerd Wink

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 26

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Mescheriakov op ma 23 apr 2012, 18:36

Gefeliciteerd mannen, een super prestatie. lol!

Zou mooi zijn als we onze thuis-wedstrijden op dezelfde datum kunnen
spelen komend seizoen. Very Happy Very Happy Very Happy
Mescheriakov

Aantal berichten : 163
Punten : 179
Registration date : 11-12-09
Leeftijd : 84

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Bekkertje op ma 23 apr 2012, 19:31

Zelfde datum is het sowieso, maar denk wel op een andere locatie

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 28

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op wo 02 mei 2012, 17:30

voor wat extra vreugde het verslag van de tegenstander http://www.sv-spijkenisse.nl/index.php/spijkenisse-1/296-spijkenisse-1-verliest-van-zichzelf-en-is-geen-kampioen

Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Opti op do 03 mei 2012, 00:19

Gefeliciteerd, mannen! Tot volgend jaar en/of tot zaterdag.
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Osito op do 03 mei 2012, 13:58

Opti schreef:Gefeliciteerd, mannen! Tot volgend jaar en/of tot zaterdag.
mooie plaatsingslijst tot nu toe ....

14 John Cornelisse 2222 Nederland Paul Keres
15 Stefan Bekker 2210 Nederland Veenendaalse SV
16 fm Erik v.d. Dikkenberg 2205 Nederland Veenendaalse SV
17 Jan Jaap Janse 2185 Nederland Paul Keres
18 Hotze Hofstra 2173 Nederland SV Wageningen
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 44

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: