Veenendaal 5 beleeft moeizame start

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down

Veenendaal 5 beleeft moeizame start

Bericht  JH van Beelen op vr 26 okt 2012, 14:43

Arie van Surksum: "de heftigste osbo avond van mijn leven"

Veenendaal 5 - Wageningen 6 1,5 - 4,5
Wijnand Blankestijn - Hans van Wijk 0-1
Job Blankestijn - Joost Hooghiemstra 0-1
Jaap-Hille van Beelen - Leen Vegter ½ - ½
Arie van Surksum - Jan Willem Koekebakker 0-1
Ricus Goossens - Martin van der Linden 1-0
Rob van Oostenrom - Gerbert Kets 0-1

Op alle borden was het rating verschil zo minimaal dat iedereen vol aan de bak moest. Al snel bleek dat de Wageningers revanche wilden nemen op vorig jaar. Rond 22u moest Arie opgeven nadat hij tempowinst wilde behouden en daarbij vergat zijn koning in veiligheid te brengen. Op datzelfde moment stonden Rob en Wijnand ook al een kwaliteit achter. Ricus en zijn tegenstander hadden echter nog alle 32 stukken op het bord staan, remise dreigde. Ook bij Job waren er nog niet heel veel problemen. Ikzelf had op dat moment een enorme druk van de tegenstander in een paar zetten weten om te buigen tot ruimte voor mijn stukken en een paard voorsprong.

Al vrij snel zakte echter de moed toen ook op bord 6 en op bord 1 de handen werden geschut. Wijnand kon een opmars van twee torens met twee vrijpionnen niet meer houden en ook Rob zag geen mogelijkheden meer tot winst. Het spande er dus om of we nog een matchpunt zouden kunnen behalen. Gelukkig kwam rond 23u een voor mij verrassend bericht, Ricus won. Terwijl er nog veel op het bord stond, vond zijn tegenstander het kennelijk niet meer de moeite om door te spelen. Tijd om de stelling te bekijken had ik niet, alle aandacht op mijn eigen bord. Helaas kon ik met die aandacht niet voorkomen dat ik toch m'n voorsprong weg blunderde, ik verloor het paard, kreeg er wel twee pionnen voor terug. Ook Job had het redelijk moeilijk, hoewel hij een vrijpion had gecreëerd was de druk op zijn koningsstelling erg hoog en had hij veel tijdnood.

En na het afwijzen van een remise door Job was het alles of niets, met nog een minuut op de klok werd hij echter toch mat gezet. Ikzelf had met 3 seconden op de klok niets anders meer dan eeuwig schaak. Te weinig tijd om mijn voorsprong nog om te zetten tot winst. Hoewel mijn tegenstander nog wel de mogelijkheden had tot het opheffen van eeuwig schaak zag hij ook niet zo snel hoe hij wel kon winnen, hij had immers ook nog minder dan een minuut op zijn klok...

Helaas een slechte start, in november zijn we te gast in Bennekom. Wie weet daar meer succes.

JH van Beelen

Aantal berichten : 11
Punten : 17
Registration date : 18-03-09
Leeftijd : 26

Profiel bekijken

Terug naar boven Go down

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven

Permissies van dit forum: