Veenendaal 1 begint met overwinning!

Ga naar beneden

Veenendaal 1 begint met overwinning!

Bericht  Erik op zo 27 sep 2009, 14:38

Gisteren om 13:00 was dan eindelijk de lang naar uitgekeken aftrap van het nieuwe seizoen tegen HSC (Helmond).
We startten deze wedstrijd met Joost Offringa in de basis voor vakantieganger Mike van Niel.

1 auto van hen was iets te laat maar om ongeveer 13:15 zat iedereen dan uiteindelijk achter het bord.
Het is duidelijk dat ons team erop gebrand is zich te handhaven in de 2e klasse, en beginnen met een overwinning zou volgens zeggen betekenen dat we eigenlijk al niet meer naar beneden hoeven te kijken.

Het begin zag er veel belovend uit, de "Wageningers" zoals Johnny (bord 3)en ik(2) genoemd worden (vooral na verlies valt op) stonden vrij snel al goed tot ogenschijnlijk gewonnen.
Johnny had een kwaliteit meer en ik ook, zij het tegen een pionnetje.
Tjaart(4) offerde op b5 een "schuinschuiver" en ook daar vernam ik via-via dat het er goed uit zag, dat viel echter behoorlijk tegen.
Ook Stefan(5) stond al vrij snel heel aardig met zwart nadat ie goed uit een opening kwam die we de avond daarvoor nog met z'n vieren (Stefan,Etienne,Johnny en ik) bij Stefan thuis bekeken hadden, goede voorbereiding dus Smile Hoewel, ondanks dat de combi Johnny/Erik ook nog 2x leuk wonnen van de combi Etienne/Stefan werd het wel later dan 3 uur en lagen we alle 4 waarschijnlijk pas om 4 uur op bed. Toch werd er door deze 4 mensen uiteindelijk 2 uit 4 gehaald, zij het niet door de winnende combi Shocked

Terug naar de wedstrijd, na een tijdje gebeurde er van alles, wat goed leek en soms ook was werd slecht, het slechte knapte op....
Tijmen(6) opende de score, speelde met wit remise in een partij waarvan ik niet heel veel gezien heb maar volgens horen vrij correct gespeeld werd.
Vrij vlot daarna verloor Tjaart en zag het er "zwaar kloten" voor ons uit.
Inmiddels zag ik aan het gezicht van John dat er één en ander was mis gegaan, Etienne (1) moest remise eigenlijk weigeren en deed dat ook, hij was teruggekomen uit een mindere stelling en Stefan stond ook slecht na het missen van Lxg6!
Ikzelf maakte ook een enorme blunder in tijdnood en Leo (7) stond volgens velen ook verschrikkelijk verloren.
Joost, aan 8, moest dus een moeilijke stelling zien te winnen. Etienne moest proberen te winnen en Stefan had gelukkig nog wel een vechtstelling.

Opeens deed Leo's tegenstander, de sympathieke Paul van Asseldonk die ooit eens meespeelde met het "Open Veens", de ene merkwaardige zet na de andere en later won Leo nog. Johnny verloor inmiddels en ikzelf na het wegblunderen van een stuk had nog wat praktische kansen, probeerde het nog lang en miste, zo bleek vanochtend na analyse, nog een briljante remisemogelijkheid, ach ja, we zijn geen tenslotte geen computers...
Was wel even balen voor mezelf, na een fraaie 3 uit 3 in de interne in Wageningen na winsten op Hotze Hofstra, Sander van Eijk en Fred Jonker en nu weer een goede partij waar mijn tegenstander geen vertrouwen meer had in een goede afloop na zoals hij zelf zei "een paar sterke zetten van wit gemist te hebben". Als je dan aan de technische fase bezig bent en opzichtig blundert is dat even slikken.

Hoe dan ook, teambelang staat voorop, Etienne had inmiddels gelukkig knap gewonnen, nog vlak voor ik zelf opgaf.
Zo stond het volgens mij 1,5-3,5 voor HSC maar ik moet zeggen dat ik het exacte scoreverloop niet meer weet.
Stefan won gelukkig, toen Leo meen ik en uiteindelijk werd Joost, onder toeziend oog van zijn ouders, de matchwinnaar door met knap spel de winst binnen te halen.
Zo waar een superprestatie van onze invaller! Smile
Natuurlijk ook van het team, de sfeer is erg goed en beginnen met winst is leuk en belangrijk. Ook een mooi vervolg overigens op het behalen van de weekkrant cup vorige week zaterdag.
Er waren ook veel toeschouwers, ik heb o.a. naast de familie Offringay (zoals ze blijkbaar genoemd worden door sommige spelers ) nog gezien Oscar van Hattem, Rob Leer, Arie van Surksum en Bert Duijker. Wellicht vergeet ik nog mensen.

Na afloop was het nog een enorme drukte bij de chinees waar later ook Nico Bosman nog aanschoof.
Etienne ervoer voor het eerst van zijn leven hoe een wachtkamer bij de chinees eruit zag Smile
Daarna ging Leo naar huis en hebben de overige 7 teamleden nog tot diep in de nacht gepokerd, weer een uurtje of 3 zelfs, ondanks dat de meeste jeugdleden van het team vandaag nog een toernooi moeten spelen en net na 10 uur in Mierlo zouden moeten zijn. Pfff...ik heb medelijden met hen...

Hoe dan ook, een gezellig einde van weer een erg lange dag waarin door sommigen onmiddellijk alweer over een kampioenschap gesproken werd Exclamation
Ach ja, waarom ook niet, of kwam het door de drank ?!

Laatst aangepast door Erik op zo 27 sep 2009, 23:28; in totaal 1 keer bewerkt

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Veenendaal 1 begint met overwinning!

Bericht  Osito op zo 27 sep 2009, 20:07

Kijk dat zijn berichten. Net terug van een week (internetloos) Marrakech. Gefeliciteerd mannen !!
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Cyclist op zo 27 sep 2009, 21:35

Erik schreef:
Na afloop was het nog een enorme drukte bij de chinees waar later ook Nico Bosman nog aanschoof.
Etienne ervoer voor het eerst van zijn leven hoe een wachtkamer bij de chinees eruit zag Smile
Daarna ging Leo naar huis en hebben de overige 7 teamleden nog tot diep in de nacht gepokerd, weer een uurtje of 3 zelfs, ondanks dat de meeste jeugdleden van het team vandaag nog een toernooi moeten spelen en net na 10 uur in Mierlo zouden moeten zijn. Pfff...ik heb medelijden met hen...

Blijkbaar was het de ideale voorbereiding: Etienne, Tijmen, Stefan en Joost werden Nederlands Kampioen AB jeugd! Waar de 1 het soms liet liggen, werd dat perfect opgevangen door de anderen, met als hoogtepunt een heftig tijdnoodduel van Etienne, die zijn tegenstander zag promoveren met zo'n 5 sec. op de klok, maar deze zocht vertwijfeld om zich heen en terwijl zijn laatste seconden wegtikten riep hij wanhopig uit:"WAAR IS MIJN DAME???"
Petje af, heren.

Cyclist

Aantal berichten : 18
Punten : 19
Registration date : 15-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Black widow op zo 27 sep 2009, 21:42

Mooi verslag Erik! Trouwens ik stond pas slecht toen mijn tegenstander minder dan een minuut voor meer dan 10 zetten had. Ik speelde op zijn tijdnood en won toen een stuk.
Black widow

Aantal berichten : 64
Punten : 62

Profiel bekijken https://sites.google.com/site/caroluschess/

Bericht  brilsmurf op zo 27 sep 2009, 22:00

Een ronde met wisselende kansen, maar utieindelijk een goed resultaat!

Ik speelde trouwens met wit. Smile

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op zo 27 sep 2009, 22:00

Zeker leuk verslag.. En medelijden hoef je niet meer te hebben met ons hoor Dikkie, ik barst ineens weer van de energie ondanks een chronisch slaaptekort ^^ Very Happy

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Opti op zo 27 sep 2009, 22:52

Zo zag de tegenstander het:

26 september 2009: Veenendaal - HSC 1 (door Hugo Faber)
De eerste wedstrijd van ons eerste was tegen Veenendaal, een niet te onderschatten promovendus, die zich ook nog eens met enkele 2100+ spelers had versterkt. De HSC auto's ondervonden op de weg naar Veenendaal enige tegenwerking in de vorm van een file, die gelukkig niet al te dramatisch bleek. Alleen het Bartmobiel arriveerde 15 minuten over een, maar die kleine tijdsachterstand werd door de meesten van ons gelukkig weer snel ingelopen.
Het begin was goed. De tegenstander van Sebastiaan was in een (slavisch) damegebiet ietwat te optimistisch met een stukoffer op b5 voor twee pionnen. Dit werd dan ook spoedig afgestraft.
Ook Bart wist te winnen. Hij rukte de h-pion op tot h5 en offerde zijn toren tegen het zwarte paard op h5. Daarna had hij de betere stelling, ook al omdat zwart met twee zwakke pionnen op c5 en e5 bleef zitten.
De autoritaire teamleider speelde een standaard Aljechin: loperpaar afruilen en dan op de achtergebleven pion op d4 spelen. Deze witte pion en zijn zwarte collega op d5 gingen er allebei af. Na nog enig geruil ontstond een ongelijk lopereindspel. Remise dus.
Het stond dus nu ½ - 2½ in ons voordeel. Duidelijk was dat Frans zijn partij zou gaan winnen, maar ook dat de stand er op de borden 5, 7 en 8 nou niet echt rooskleurig uit zag.
Het is vermoedelijk hierom, dat Ruben besloot, na een niet zo geweldige opening, om door te spelen en dus niet op een remiseaanbod van zijn tegenstander in te gaan. Helaas ondervond hij, dat je geen water uit steen kunt persen. Hij verrekende zich en kwam in een paard tegen lopereindspel een pion achter, dat weldra verloren bleek.
Paul bouwde een goede stelling op maar bracht zichzelf weer eens in een vreselijke tijdnood (10 zetten of meer in een minuut), waarin hij prompt een slechte zet deed. Hij haalde de 40 zetten wel, maar kwam met een stuk minder uit de tijdnoodfase.
Frans had inmiddels inderdaad gewonnen. In een Fransman had hij iets te snel met de toren het paard op f3 geslagen. Dit motief is uiteraard wel bekend, maar is vooral sterk als je daarna met een paard op d4 kan slaan en dat ging niet. Daarna volgde een hergroepering van Frans zijn stukken, waardoor het er weer iets beter uitzag. Zijn tegenstander kon na een fout de kwaliteit weer inleveren en in het ontstane eindspel kwam Frans twee pionnen voor. Dit werd rap gewonnen.
Marco speelde een moeilijke partij waarin hij alle zeilen moest bijzetten. Het vermoeden bestaat echter dat hij eerst een winst heeft gemist en vervolgens een remise. Hij wist zijn tegenstander nog wel voor de keuze te stellen voor een eindspel van toren tegen toren plus paard of toren tegen toren plus pion. Zijn tegenstander koos voor het laatste en dat bleek jammer genoeg gewonnen te zijn.
Benjamin wist zich niet te ontworstelen aan de druk, waaraan hij al de hele partij had bloot gestaan. Aan hem de ondankbare taak om in een slechter eindspel (loper plus paard tegen twee lopers) een remise proberen te scoren. De inactieve koning van Benjamin deed hem uiteindelijk de das om.
Jammer van deze seizoensstart...
Opti

Aantal berichten : 537
Punten : 562
Registration date : 29-08-09

Profiel bekijken

Bericht  Etienne_G op zo 27 sep 2009, 23:11

Mooi verslag=) En dat mierlo beviel idd wel aardig;)

Verslag van de tegenstander is ook wel vrij kloppend, al hadden ze in de verwarring blijkbaar even niet door dat mijn tegenstander toch echt remise aan bood, en niet ik.

Etienne_G

Aantal berichten : 368
Punten : 390
Registration date : 16-09-09

Profiel bekijken

Bericht  Erik op zo 27 sep 2009, 23:29

brilsmurf schreef:

Ik speelde trouwens met wit. Smile

Gecorrigeerd. Voelt die remise ineens toch niet zo correct. Razz

én sinds kort:

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Bericht  brilsmurf op ma 28 sep 2009, 09:46

Wink

Hieronder nog even de stand na ronde 1. Opvallend is het gelijkspel van de toren tegen de stukkenjagers en de winst van Paul Keres, onze volgende tegenstander, tegen Stein!

Stand

Klasse 2D Mp Bp 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 ASV 2 6½ x . . . . . . . . 6.5
2 Venlo 2 5 . x . . . . . . 5 .
3 Veenendaal 2 4½ . . x . . . 4.5 . . .
4 Paul Keres 2 2 4½ . . . x . . . 4.5 . .
5 De Stukkenjagers 2 1 4 . . . . x 4 . . . .
6 De Toren Arnhem 1 4 . . . . 4 x . . . .
7 HSC 0 3½ . . 3.5 . . . x . . .
8 DJC Stein 0 3½ . . . 3.5 . . . x . .
9 Voerendaal 2 0 3 . 3 . . . . . . x .
10 HMC Calder 2 0 1½ 1.5 . . . . . . . . x

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Opti op ma 28 sep 2009, 21:34

Mooi verslag van een gouden weekend! Dat smaakt naar meer.
Volgende ronde tegen onze sympathieke vrienden van PK2, ik heb er nu al zin an.
Opti

Profiel bekijken

Bericht  Opti op ma 28 sep 2009, 21:37

Opti

Profiel bekijken

Bericht  Erik op ma 28 sep 2009, 21:38

Opti schreef:Mooi verslag van een gouden weekend! Dat smaakt naar meer.

Ik heb er ook al weer zin an.
Bij de Toren is overigens niet echt handig in teambelang gespeeld als ik volgende verslag zo lees: Verslag Toren

én sinds kort:

Erik
Admin

Bericht  Osito op di 29 sep 2009, 09:51

Erik schreef:
Opti schreef:Mooi verslag van een gouden weekend! Dat smaakt naar meer.

Ik heb er ook al weer zin an.
Bij de Toren is overigens niet echt handig in teambelang gespeeld als ik volgende verslag zo lees: Verslag Toren
Dat krijg je met profs. Die zijn erg bang voor verlies van wat ratingpunten en spelen dan dus zelfs bij een 4-3 voorsprong door.
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op di 29 sep 2009, 13:58

Vreemde beslissing, dat soort dingen hebben echt een hele negatieve invloed op de teamsfeer...

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: