Extern ronde 2

Ga naar beneden

Extern ronde 2

Bericht  Bekkertje op wo 07 okt 2009, 12:53

Extern ronde 2: Paul Keres 2

Op papier ongeveer net zo sterk als onze vorige tegenstander.. Aangezien velen van ons nog punten pakken voor de novemberlijst zijn we op papier ongeveer even sterk. Kan dus alle kanten op... Velen hebben er alweer zin in en dat mag ook wel, aangezien de vorige dag zeer gezellig was.

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Extern ronde 2

Bericht  brilsmurf op wo 07 okt 2009, 19:47

We hebben een kans.........zij ook. Razz

Hun hele team bestaat uit degelijk goede spelers, wordt een leuke wedstrijd. Smile

brilsmurf

Aantal berichten : 442
Punten : 483
Registration date : 21-02-09

Profiel bekijken

Bericht  Osito op di 13 okt 2009, 13:36

Wanneer speelt Veenendaal 2 eigenlijk ? Ik meen deze week of was het al gisteren ?
Osito

Aantal berichten : 1109
Punten : 1180
Registration date : 14-02-09
Leeftijd : 45

Profiel bekijken

Bericht  Osito op do 15 okt 2009, 10:08

Ik zie dat Veenendaal 2 met 5,5-2,5 klop heeft gekregen van VSG aiai. Dat is erg slecht nieuws.
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op vr 16 okt 2009, 16:17

Ja ik hoorde gisteren enkele verhalen dat iedereen gewonnen stond zo'n beetje en in tijdnood werd alles weggeven...maar geen man overboord, gewoon de rest winnen Smile

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Johan op di 20 okt 2009, 14:11

Ja en ik verklootte het weer eens zoals gebruikelijk.
Kreeg een stuk tegen 2 pionnen, maar wel lastig spel.
Vervolgens ga ik blind achter zijn dame aan. Op het moment dat ik denk dat de insluiting compleet is, kan ie gewoon met zijn dame (gedekt) een stuk van mij slaan.....
Te snel gezet en dat werd keihard afgestraft!
Johan

Aantal berichten : 255
Punten : 271

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op di 27 okt 2009, 21:21

Ik kan zaterdagavond een keer niet mee-eten, moet daarna gelijk door naar een bruiloftsfeest van mijn Neef in Belgie! Helaas, maar er zit niks anders op, uiteraard ga ik wel zorgen voor een puntje....

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Osito op vr 30 okt 2009, 15:22

Johan schreef:Ja en ik verklootte het weer eens zoals gebruikelijk.
Kreeg een stuk tegen 2 pionnen, maar wel lastig spel.
Vervolgens ga ik blind achter zijn dame aan. Op het moment dat ik denk dat de insluiting compleet is, kan ie gewoon met zijn dame (gedekt) een stuk van mij slaan.....
Te snel gezet en dat werd keihard afgestraft!
De OSBO-site is weer eens verschrikkelijk snel. 3,5e week na dato en nog steeds geen uitslagen per bord. Op onze site ook geen verslag. Wie hebben er gespeeld Johan ? Vertel eens wat meer !
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Meneer de Uil op zo 01 nov 2009, 02:14

Weer de jeugd...

Veenendaal 1 wint ook de tweede wedstrijd en is dus nog steeds koploper. We maakten het onszelf nog wel erg moeilijk, maar de eeuwenoude regel dat wit begint en zwart wint bleek maar eens van toepassing, op 1 bord na dan.

Het lang lang redelijk gelijk op, alleen Joost stond op 7 al snel een pion achter en de tegenstander van Leo weigerde een vroeg remiseaanbod.

Etienne was aan 2 als eerste klaar, kwam in zijn voorbereiding terecht die goed voor zwart moest zijn, deed naar eigen zeggen ook alleen maar goede zetten maar kwam toch minder te staan. Hij kwam terecht in een eindspel met 2 pionnen minder, maar had zoveel activiteit dat 1 pion snel teruggewonnen werd en toen wit de tweede pion niet wilde geven met remisekansen kwam Etienne binnen en bracht zijn tegenstander in complete zetdwang. Een mooi punt!

Daarna won Tijmen in een compleet onnavolgbare partij aan 8. Zijn tegenstander had vast iets verkeerd gelezen in de stappenmethode, want de koning werd keurig gecentraliseerd naar e3. Dit bleek echter goed te kunnen en hij kwam ook nog eens met zijn dame binnen op de 7e rij. Dat bleek echter zonder dreigingen gepaard te gaan en Tijmen counterde keihard op f2 en won een stuk.

Vervolgens won ook Leo op 4. Zijn tegenstander had zoals gezegd remise geweigerd en kwam langzaam wat minder te staan. Leo pakte een pionnetje, nog een pionnetje en nog een pionnetje. Ruilde toen wat stukken en won de partij.

Stefan op 6 speelde een keurige partij. Hij pakte een pion op e5, moest vervolgens een kwaliteit geven toen het witte paard op h7 belandde, maar sloot daarmee de witte loper in en kon zelf gaan aanvallen. Dat leverde al snel een vol punt op en zo stonden we opeens 4-0 voor.

De overwinning was echter nog lang niet zeker. Erik stond goed op 3, weigerde een remiseaanbod, maar kwam niet door de stelling van zijn tegenstander heen. Gaf toen een pion weg en redde het niet in tijdnood.

Ikzelf overspeelde mijn tegenstander met enkele nauwkeurige zetten vanuit de opening. Ik had echter teveel mogelijkheden en kreeg niet alle varianten doorgerekend. Daardoor miste ik een winnende variant, wikkelde af naar een stelling met 3 pionnen voor een kleine kwaliteit, maar overzag een truc van mijn tegenstander die het keurig afmaakte.

Ook John redde het niet op 1. Hij manoeuvreerde langzaam op de damevleugel, maar overzag de zwarte kansen op de koningsvleugel. Er volgde een afwikkeling naar een pionneneindspel dat ondanks een aantal patgrappen makkelijk gewonnen was voor zwart. 4-3 dus (en 7-0 voor de zwartspelers)

Toen was dus alleen Joost nog over. Hij kreeg ontwikkelingsvoorsprong voor een geofferde pion, maar had geen aanknopingspunten in de zwarte stelling. Een aantal zetten later had hij dus een gezonde pion minder. Hij speelde uiteindelijk maar zijn h-pion naar voren, die tot h6 mocht komen en na een aantal onnauwkeurigheden van zijn tegenstander zat hij opeens in een matnet. De koning ontsnapte nog net via de achterdeur, maar daardoor ging wel pion h7 verloren en was de witte h-pion opeens erg sterk. Daarvoor moest een stuk gegeven worden en opeens stond wit gewonnen. Remise was echter genoeg, dus toen zwart opnieuw een prachtig helpmat in de stelling vlechtte koost Joost voor het eeuwig schaak.

Derhalve een erg mooie 4,5-3,5 overwinning en het belangrijkste doel van dit seizoen: niet degraderen lijkt al erg dichtbij.

Meneer de Uil

Aantal berichten : 82
Punten : 82

Profiel bekijken

Bericht  Osito op zo 01 nov 2009, 08:48

Goed verslag TJ en dat op die tijd na het feestvieren. Ik heb zelf met mijn been omhoog gelegen toen ik thuis kwam. Ik was toch iets te optimistisch door de hele dag rond te lopen.

Ik heb het wel ongeveer hetzelfde gezien. Et's tegenstander was wel zijn eigen graf aan het graven door zo lang na te denken. Daardoor was er al snel hoop op een vol punt. Leo pakte een pion met een leuke combinatie. In de slotstelling viel hij de dame van de tegenstander aan met dubbele dreiging. Die andere dreiging was mat. Overigens een tip voor toekomstige tegenstanders van Leo : Als Leo remise aanbiedt en de tegenstander weigert, dan wint Leo altijd !
Erik stond denk ik niet 'goed' toen hij remise weigerde. Het stond 'gelijk met wederzijdse kansen' en 40 minuten meer op de klok. Dus een logisch beslissing om door te spelen. Helaas speelde zijn tegenstander vanaf dat moment ijzersterk en Erik juist minder.

Ook van mijn kant weer alle hulde aan Joost. Na een slechte opening zonder compensatie, vocht hij zich super terug in de stelling. 7 uit 8 voor het AB-team na 2 ronde !?

Paul Keres 2- Veenendaal 3,5-4,5
1. Erik Oosterom 2080 - John Cornelisse 2167 1-0
2. Anton Rosmuller 2094 - Etienne Goudriaan 2163 0-1
3. Bert Both 2185 - FM Erik van den Dikkenberg 2121 1-0
4. Max Viergever 2139 - Leo Hovestadt 2073 0-1
5. Rijk Schipper 2097 - Tjaart Offringa 2071 1-0
6. Hein Pieter van der Spek 2116 - Stefan Bekker 2054 0-1
7. Jan Jaap Janse 2121 - Joost Offringa 1966 1/2-1/2
8. Mark Uildriks 2018 - Tijmen Kampman 2039 0-1
(beginratings)

7 x winst voor zwart trouwens ! De witspeler die er na een uur spelen het slechts voorstond weet uiteindelijk als enige witspeler te scoren Laughing
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Meneer de Uil op zo 01 nov 2009, 10:05

Ja volgens mij kan onze tegenstander ons ook beter alleen maar wit geven. Score met zwart is nu 7 uit 8, met wit slechts 2 uit 8

Meneer de Uil

Aantal berichten : 82
Punten : 82

Profiel bekijken

Bericht  Osito op zo 01 nov 2009, 10:07

Meneer de Uil schreef:Ja volgens mij kan onze tegenstander ons ook beter alleen maar wit geven. Score met zwart is nu 7 uit 8, met wit slechts 2 uit 8
Hoe was het bij de Chinees ? Nog naar Vink geweest ?
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Erik op zo 01 nov 2009, 11:55

Yep, het bleef nog lang onrustig in Veenendaal, de 3 losers bleven uiteindelijk als laatsten over. Razz

én sinds kort:
http://twitter.com/Dikkiechess

When I am White, I win because I am White, when I am Black - because I am (the one and only) Dikkie.
Erik
Admin

Aantal berichten : 910
Punten : 971
Leeftijd : 47

Profiel bekijken http://dikkiechess.blogspot.com/

Bericht  Bekkertje op zo 01 nov 2009, 17:28

Ik had een vrij lekker potje, vrij foutloos gespeeld, goed geprofiteerd van de iets rustigere zetten van mijn tegenstander... Fritz geeft ook ph7 als enige optie, maar ziet later in dat dat ook slecht is, op pe4 kreeg je inderdaad gewoon dh4 wat goed is voor zwart...

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Osito op ma 02 nov 2009, 11:22

VSG 1791 - Veenendaal 2 1890 5½ - 2½
1. Theo Janssen 1873 - Joost Offringa 1966 ½ - ½
2. Gerard De Hoop 1819 - Benno Van der Veen 1920 0 - 1
3. Sape Westra 1819 - Audry Burer 1915 1 - 0
4. Rob Boterenbrood 1806 - Hans Van Doorn 1861 ½ - ½
5. Michael Van Heuzen 1766 - Ron Flohr 1864 ½ - ½
6. Cor Petersen 1761 - Henk Don 1876 1 - 0
7. Ernst Keijer 1801 - Marcel Flohr 1843 1 - 0
8. Wim Geitenbeek 1686 - Johan Van den Brink 1871 1 - 0

Tja 0 uit 3 op de onderste borden waar we iets van 350 ratingpunten meer hadden... Toch moet het met deze opstelling lukken om nog heel ver te komen richting kampioenschap.
Osito

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op ma 02 nov 2009, 15:36

Wie is Hans van Doorn?

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op ma 02 nov 2009, 15:38

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Bekkertje op di 03 nov 2009, 11:39

http://www.paulkeres.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=645&Itemid=87

Leuk verslag ook van onze sympathieke tegenstanders...

Bekkertje

Profiel bekijken

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven