Rhenen 2 - VSV 5 (ronde 2 extern)

Ga naar beneden

Rhenen 2 - VSV 5 (ronde 2 extern)

Bericht  vanEek op di 10 nov 2009, 18:09

Voor de 2e ronde stond een uitwedstrijd tegen Rhenen 2 op het programma.
Het was een avond vol spanning en sensatie.

Zelf speelde ik met wit en was volop in de aanval, waardoor mijn tegenstander niet veel kans kreeg om te onwikkelen en zijn eigen stukken redelijk vastzette.

Toen ik na een tijdje (2 uur?) rond ging kijken, zag het er niet rooskleurig uit voor Veenendaal 5.
Oscar stond op bord 2 een stuk achter, Dave op 3 kwaliteit achter, Cees op 4 een stuk achter, Frits op 6 stond kwaliteit voor, maar hij stond behoorlijk in de knel. Olle op 1 en ikzelf op 5 stonden beide redelijk gelijk.

Totdat ik een opening zag om met paard een pion te pakken op g7 (soort aftrekaanval).
Met zijn toren op g6 en koning op h7 kon hij het paard pakken, maar mijn 2 torens en dame op de f-lijn vielen zijn paard op f6 aan (en daarna pion of f7, die door toren op f8 en dame op 7e lijn gedekt stond). Na deze zet zag ik nog wel een aardige mogelijkheid voor zwart met paard naar g4 (aanval naar dame op f2 tussen de torens f1,f3), maar dan had ik dame naar h4 kunnen zetten, en pion naar h3. Dan stond het weer gelijk, maar stond zijn koning redelijk open. (en niet zijn pion op f7 pakken!, dat was mat in 4). Hij pakte mijn paard met toren, ik pakte zijn paard en stond er goed voor.

De tegenstander van Frits had een mooie aftrekaanval (dame-paard-koning), waarop hij minimaal een toren kon slaan. Toen ik even later weer keek, had Frits nog al zijn stukken en zijn tegenstander een toren minder. Ik weet niet hoe, maar knap gedaan Frits. Daarna bleef hij schaak zetten, waarna ze besloten tot remise. Even later verloor Oscar zijn partij. Daarna werd Dave nog een keer getruuct, waarop de partij ook verloren was. En stonden we ineens 2,5 - 0,5 achter.

Zelf stond ik er dus goed voor, en ik wist dat er op dat moment meer in zat, maar zag het niet. Via Fritz (dus niet Frits) gezien dat ik mat in 12 heb gemist. Tja.
Ik dwong mijn tegenstander op afruilen van torens, waarna ik een pion voorstond, en met mijn dame zijn koning een aantal keren schaak kon blijven geven , waardoor ik nog wat pionnen kon ruimen. Uiteindelijk viel de vlag van mijn tegenstander, maar toen stond ik toch al met dame en 5 pionnen tegen dame en 1 pion, en een minuut of 12 op de klok voor mij. 2,5 -1,5

Cees en zijn tegenstander hadden beiden nog een minuut of 2, toen Cees remise weigerde.
Dat was een goede keus, want hij won de partij . 2,5 - 2,5

De partij van Olle op bord 1 was nog aan de gang, en beiden nog zo'n 1 minuut. Olle met een dame en koning tegen zijpion (7e rij) en koning. Mede door de tijdnoot zag Olle niet de manier om het af te maken, dus besloot in remise.

Eindstand: 3-3

vanEek

Aantal berichten : 238
Punten : 327
Registration date : 08-03-09

Profiel bekijken

Terug naar boven Ga naar beneden

Re: Rhenen 2 - VSV 5 (ronde 2 extern)

Bericht  Bekkertje op di 10 nov 2009, 20:15

Nette comeback! Ga zo door!

Bekkertje

Aantal berichten : 1422
Punten : 1619
Registration date : 15-02-09
Leeftijd : 29

Profiel bekijken

Bericht  Black widow op zo 15 nov 2009, 11:28

Toch niet gek tegen het 2e team van Rhenen, klasse!
Black widow

Aantal berichten : 64
Punten : 62
Registration date : 15-02-09

Profiel bekijken https://sites.google.com/site/caroluschess/

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: